Växter i närmiljön

Annons
1
Hitta växtnamnen
Bokstavsbräde
2
Välj rätt växt
Flervalsfrågor
3
Länka ihop växtnamn till bild
4
Växtmemory
Växtnamn till bild
5
Stava växtnamnen
Frågor med fritextsvar
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Hitta växtnamnen.
8 timmar sedan efter 12 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. Länka ihop växtnamn till bild.
8 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Välj rätt växt.
8 timmar sedan efter 54 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Hitta växtnamnen.
8 timmar sedan efter 42 sekunders spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Hitta växtnamnen.
8 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Välj rätt växt.
8 timmar sedan efter 54 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Välj rätt växt.
8 timmar sedan efter 19 sekunders spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Hitta växtnamnen.
8 timmar sedan efter 12 minuters spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Hitta växtnamnen.
8 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Länka ihop växtnamn till bild.
8 timmar sedan efter 12 sekunders spelande.
Annons

Här får du öva på vanliga växter som växer i Sverige.

Spelet Växter i närmiljön

Instruktioner till Växter i närmiljön

Här får du öva på några vanliga svenska växter. Du tränar på att känna igen dem och du får även öva på att stava orden.

1. Hitta växtnamnen

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 16 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Välj rätt växt

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 16 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren två svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Länka ihop växtnamn till bild

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 16 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Växtmemory (Växtnamn till bild)

MemoryMemory - Nivån innehåller 16 par (bestående av ord som paras ihop med bilder), men det visas max 15 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 15 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

5. Stava växtnamnen

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 16 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Växter i närmiljön. Maximala antalet poäng (5 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 5 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Växter i närmiljön kan du totalt få 5 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Ytterligare spelinformation

Ämne
Biologi
Målgrupp
Årskurs 1 - Årskurs 3
Spelskapare
Raderad användare
Uppdaterat
2023-03-15
Publicerat online
2016-04-11
Unikt id
4420
Sparat av
5-10 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4
Totalt 526
5
329
4
58
3
30
2
24
1
85

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
Det finns totalt 2 kommentarer om detta kunskapsspel.

Anonym
12 mars 2019 13:28
det är jätte kul men kanske lite svårare
J
Jossestar
11 maj 2016 13:37
Det var kul men lite svårare nivåer :) //Jossestar

Fler fördelar med plusmedlemskap