Näringslära

Annons
1
Nivå 1
flervalsfrågor Svår
2
Nivå 1
ord, Gissa ord
3
Nivå 1
lucktext Svår
4
Nivå 2
Flervalsfrågor Svår
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Nivå 1 (flervalsfrågor).
6 timmar sedan efter 26 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Nivå 1 (flervalsfrågor).
8 timmar sedan efter 27 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Nivå 1 (lucktext).
8 timmar sedan efter 5 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Nivå 1 (lucktext).
8 timmar sedan efter 6 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Nivå 1 (flervalsfrågor).
9 timmar sedan efter 14 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Nivå 2.
9 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Nivå 1 (lucktext).
9 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick 4 missar på nivå 2. Nivå 1 (ord).
9 timmar sedan efter 22 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Nivå 1 (ord).
9 timmar sedan efter 45 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Nivå 1 (ord).
9 timmar sedan efter 4 sekunders spelande.
Annons

Här lär du dig om vad maten innehåller och hur den påverkar våra kroppar.

Spelet Näringslära

Instruktioner till Näringslära

Här lär du dig vad vi har för olika näringsämnen i vår mat och våra kroppar. Varför vi behöver äta dem och hur de påverkar oss.

1. Nivå 1 (flervalsfrågor)

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Nivå 1 (ord)

Gissa ordGissa ord - Nivån innehåller 10 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så brister ett hjärta. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 5 hjärtan tar slut har spelrundan vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Nivå 1 (lucktext)

LucktextLucktext - Nivån innehåller 20 lucktext, men det visas max 10 lucktexter per spelomgång. Lucktexterna visas i samma ordning varje spelomgång. I spelet får eleven 10 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

4. Nivå 2

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Näringslära. Maximala antalet poäng (4 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 4 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Näringslära kan du totalt få 4 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Märkning av livsmedel
Hem- och konsumentkunskap
Frukter och bär
Hem- och konsumentkunskap

Mer från spelskaparen

Märkning av livsmedel
Hem- och konsumentkunskap

Ytterligare spelinformation

Ämne
Hem- och konsumentkunskap
Målgrupp
Årskurs 7 - Årskurs 9
Övar
Näring Näringslära Näringsämnen Näringsinnehåll Mat
Spelskapare
En användare (id 289559)
Uppdaterat
2023-01-26
Publicerat online
2023-01-16
Unikt id
16425
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.8
Totalt 32
5
16
4
6
3
3
2
1
1
6

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
Det finns totalt 2 kommentarer om detta kunskapsspel.

D
Deborah
24 januari 2023 16:43
så roligt spel. jag älskar det
A
Avin
17 januari 2023 14:02
bra och roligt att spela jag kör den spelen hela tiden när vi får av skolan
Topplista denna vecka
  1. Hänga gubbe
    Svenska
  2. Ordjakt
    Svenska
  3. Kodord
    Svenska
  4. Multiplikation
    Matematik
  5. Tangentbordsträning
    Dator och media
Annons

Fler fördelar med plusmedlemskap