Senaste händelserna i detta spel
Någon hade problem på nivå 5. Svara på frågan (Flerval, del 3).
2024-05-04 22:35 efter 2 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Svara på frågan (Flerval, del 2).
2024-05-04 22:35 efter 2 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Svara på frågan (Flerval, del 1).
2024-05-04 22:34 efter 3 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Länka ihop (Begrepp med beskrivning).
2024-05-04 22:33 efter 9 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Hitta orden.
2024-05-04 22:33 efter 1 sekunds spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Länka ihop (Begrepp med beskrivning).
2024-05-04 20:59 efter 7 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Hitta orden.
2024-05-04 20:59 efter 3 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Hitta orden.
2024-05-04 16:26 efter 19 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 5. Svara på frågan (Flerval, del 3).
2024-05-04 16:06 efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 4. Svara på frågan (Flerval, del 2).
2024-05-04 16:04 efter 1 minuts spelande.
Annons
Frågor om hållfasthet i konstruktionsarbete som passar elever i årskurs 4-6.
Instruktioner till Hållfasthet
Här tränar eleven på begrepp som hållfasthet, dragkraft, tryckkraft, utmattning, rörelseenergi, fackverk och balkar. Materialkunskap ingår också.
1. Hitta orden
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 13 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas med dolda bokstäver bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Länka ihop (Begrepp med beskrivning)
Länka ihop - Nivån innehåller 13 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Svara på frågan (Flerval, del 1)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Svara på frågan (Flerval, del 2)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.5. Svara på frågan (Flerval, del 3)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 5 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Hållfasthet. Maximala antalet poäng (5 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 5 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Hållfasthet kan du totalt få 5 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.Liknande spel
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Det finns totalt 4 kommentarer om detta kunskapsspel.
T
29 februari 2024 10:23
24 maj 2021 11:34
K
14 december 2020 14:26
L
26 november 2020 08:22