Djur på arabiska

Annons
1
Välj rätt arabiskt ord A
Bild till arabiska, Flervalsfrågor Svår
2
Välj rätt arabiskt ord B
Bild till arabiska, Flervalsfrågor Svår
3
Djurmemory A, 8 par
Arabiska till bild
4
Djurmemory B, 18 par
Arabiska till bild Svår
5
Hitta djuret
Ordsök arabiska A, Bokstavsbräde Svår
6
Hitta djuret
Ordsök arabiska B, Bokstavsbräde Svår
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Välj rätt arabiskt ord A (Bild till arabiska).
18 timmar sedan efter 6 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 2. Välj rätt arabiskt ord B (Bild till arabiska).
19 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Välj rätt arabiskt ord A (Bild till arabiska).
2024-02-23 17:33 efter 27 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Välj rätt arabiskt ord A (Bild till arabiska).
2024-02-23 11:14 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Välj rätt arabiskt ord A (Bild till arabiska).
2024-02-23 08:51 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Välj rätt arabiskt ord B (Bild till arabiska).
2024-02-22 15:33 efter 43 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Välj rätt arabiskt ord A (Bild till arabiska).
2024-02-22 15:32 efter 29 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Välj rätt arabiskt ord B (Bild till arabiska).
2024-02-22 14:23 efter 15 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Välj rätt arabiskt ord A (Bild till arabiska).
2024-02-22 14:22 efter 26 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Välj rätt arabiskt ord A (Bild till arabiska).
2024-02-22 13:51 efter 29 sekunders spelande.
Annons

Eleven lär sig vanliga djurnamn på arabiska. Spelet innehåller ord och bild som hjälper eleven att utveckla sitt språk på arabiska.

Spelet Djur på arabiska

Instruktioner till Djur på arabiska

Spelet innehåller ord och bild som hjälper eleven att utveckla sitt språk på arabiska.

Spelet hjälper eleven att utveckla sin läsförståelse genom att matcha rätt bild till rätt arabiskt ord.

1. Välj rätt arabiskt ord A (Bild till arabiska)

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 8 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Välj rätt arabiskt ord B (Bild till arabiska)

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 19 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Djurmemory A, 8 par (Arabiska till bild)

MemoryMemory - Nivån innehåller 8 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 8 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Djurmemory B, 18 par (Arabiska till bild)

MemoryMemory - Nivån innehåller 19 par (bestående av ord som paras ihop med bilder), men det visas max 18 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 18 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

5. Hitta djuret (Ordsök arabiska A)

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 8 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

6. Hitta djuret (Ordsök arabiska B)

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 19 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Djur på arabiska. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Djur på arabiska kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Mer från spelskaparen

Ytterligare spelinformation

Ämne
Andra språk
Målgrupp
Förskola - Årskurs 4
Övar
Djur Arabiska
Spelskapare
En användare (id 130500)
Uppdaterat
2020-10-28
Publicerat online
2020-10-28
Unikt id
12106
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4.2
Totalt 56
5
38
4
7
3
1
2
4
1
6

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
Det finns totalt 1 kommentar om detta kunskapsspel.

A
Anka
2 juni 2023 10:16
Jag tyckte det var anka:):):):):)):):)):):):):):):(
Mest spelade
  1. Hänga gubbe
    Svenska
  2. Kodord
    Svenska
  3. Ordjakt
    Svenska
  4. Tangentbordsträning
    Dator och media
  5. Klockan
    Matematik
Annons

Fler fördelar med plusmedlemskap