Äpplet

Annons
1
Äpplets livscykel
Lucktext Svår
2
Frågor om äpplet
Flervalsfrågor, Frågor med fritextsvar Svår
3
Leta äppelord
Bokstavsbräde
4
Äpplets delar
Bild, välj rätt alternativ, Bildmarkeringar Svår
5
Äpplets delar
Klicka i bilden, Bildmarkeringar
6
Äpplets delar
Bild, skriv svaret, Bildmarkeringar Svår
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Äpplets livscykel.
8 timmar sedan efter 31 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Äpplets livscykel.
8 timmar sedan efter 5 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Äpplets livscykel.
8 timmar sedan efter 27 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Äpplets livscykel.
8 timmar sedan efter 33 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Äpplets livscykel.
8 timmar sedan efter 8 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Äpplets livscykel.
8 timmar sedan efter 59 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Äpplets livscykel.
8 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Äpplets livscykel.
10 timmar sedan efter 11 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Äpplets livscykel.
10 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Frågor om äpplet (Flervalsfrågor).
10 timmar sedan efter 40 sekunders spelande.
Annons

Lär dig äpplets delar. Dra delarna till rätt plats på äpplet. Du får också träna på äpplets livscykel.

Spelet Äpplet

Instruktioner till Äpplet

Här tränar eleven på äpplets delar. Eleven får även träna på äpplets livscykel. De får dra delarna till rätt plats och svar på frågor.

Äpplets dag firas den 25 september. Då passar det bra att spela detta spel och äpplets delar.

1. Äpplets livscykel

LucktextLucktext - Nivån innehåller 1 lucktext. I spelet får eleven 1 uppgift med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 4 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

2. Frågor om äpplet (Flervalsfrågor)

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 4 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Leta äppelord

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 10 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 8-vägs raka ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Äpplets delar (Bild, välj rätt alternativ)

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 7 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje bildfråga besvaras genom att välja rätt alternativ som hör ihop med den blinkande markören i bilden. Endast ett av alternativen är rätt. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

5. Äpplets delar (Klicka i bilden)

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 7 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje bildfråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har endast ett försök på sig varje spelomgång. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

6. Äpplets delar (Bild, skriv svaret)

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 7 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje bildfråga besvaras genom att skriva rätt svar som passar den blinkande markören i bilden. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Äpplet. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Äpplet kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Biologi år 4
Biologi

Ytterligare spelinformation

Ämne
Biologi
Målgrupp
Årskurs 1 - Årskurs 3
Spelskapare
Raderad användare
Uppdaterat
2024-04-15
Publicerat online
2022-10-14
Unikt id
15862
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4.6
Totalt 13
5
11
4
0
3
1
2
1
1
0

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!

Fler fördelar med plusmedlemskap