Europa 1400-1600-tal

Annons
1
Hitta ord från 1400-1600
Bokstavsbräde
2
Boktryckarkonsten
Lucktext Svår
3
Martin Luther
Lucktext Svår
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

En elev fick alla rätt på nivå 2. Boktryckarkonsten.
2024-02-21 13:57 efter 35 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Boktryckarkonsten.
2024-02-21 13:56 efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Boktryckarkonsten.
2024-02-21 13:55 efter 26 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Boktryckarkonsten.
2024-02-21 13:39 efter 3 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Boktryckarkonsten.
2024-02-21 13:36 efter 3 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Boktryckarkonsten.
2024-02-21 13:36 efter 9 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 3. Martin Luther.
2024-02-20 14:58 efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Martin Luther.
2024-02-20 14:57 efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Martin Luther.
2024-02-20 14:55 efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Martin Luther.
2024-02-20 14:53 efter 47 sekunders spelande.
Annons

Här övar du vad som hände i Europa under 1400-1600-tal.

Spelet Europa 1400-1600-tal

Instruktioner till Europa 1400-1600-tal

Samtidigt som Sverige krigar om kungamakten mot Danmark så händer det en rad saker i Europa, tex boktryckarkonsten och reformationen.

1. Hitta ord från 1400-1600

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 17 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Boktryckarkonsten

LucktextLucktext - Nivån innehåller 1 lucktext. I spelet får eleven 1 uppgift med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

3. Martin Luther

LucktextLucktext - Nivån innehåller 1 lucktext. I spelet får eleven 1 uppgift med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Europa 1400-1600-tal. Maximala antalet poäng (3 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 3 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Europa 1400-1600-tal kan du totalt få 3 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Mer från spelskaparen

Ytterligare spelinformation

Ämne
Historia
Målgrupp
Årskurs 5 - Årskurs 6
Övar
Gutenberg Luther Columbus Leonardo da vinci Renässansen
Spelskapare
En användare (id 63801)
Uppdaterat
2020-01-22
Publicerat online
2020-01-22
Unikt id
10798
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.6
Totalt 94
5
52
4
9
3
4
2
3
1
26

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
Det finns totalt 3 kommentarer om detta kunskapsspel.

Anonym
28 april 2023 09:44
Inget att klaga på direkt. Det fungerar väl helt ok
M
Meja
16 december 2021 10:28
Det är jätte konstigt rätt system! Och jag går i 8an och kan it detta.... för svårt
Anonym
15 november 2021 09:30
för konstigt rättar system...
Mest spelade
  1. Hänga gubbe
    Svenska
  2. Kodord
    Svenska
  3. Ordjakt
    Svenska
  4. Tangentbordsträning
    Dator och media
  5. Klockan
    Matematik
Annons

Fler fördelar med plusmedlemskap