Senaste händelserna i detta spel
Någon hade problem på nivå 3. Årtal till händelse (Memory).
8 timmar sedan efter 49 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Årtal till händelse (Memory).
8 timmar sedan efter 8 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Länka ihop händelse och årtal.
11 timmar sedan efter 1 sekunds spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Årtal till antikens händelser (Flervalsfrågor).
11 timmar sedan efter 25 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Årtal till antikens händelser (Flervalsfrågor).
11 timmar sedan efter 6 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Årtal till händelse (Memory).
16 timmar sedan efter 33 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Årtal till antikens händelser (Flervalsfrågor).
19 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick 74 missar och 95 drag på nivå 3. Årtal till händelse (Memory).
20 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Årtal till antikens händelser (Flervalsfrågor).
2025-10-22 17:50 efter 50 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Årtal till antikens händelser (Flervalsfrågor).
2025-10-22 17:49 efter 1 minuts spelande.
Annons
Detta spel ska bidra till att elever lär sig årtal inom antikens Grekland och Romarriket.
Instruktioner till Årtal rörande antiken
Detta spel syftar till att ge eleverna möjlighet att på ett engagerande och interaktivt sätt lära sig centrala årtal som är kopplade till ett arbetsområde om antiken. Genom att delta i spelet ska eleverna utveckla sin förståelse för viktiga historiska händelser och deras kronologiska sammanhang, med särskilt fokus på antikens Grekland och Romarriket.
1. Årtal till antikens händelser (Flervalsfrågor)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Länka ihop händelse och årtal
Länka ihop - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Årtal till händelse (Memory)
Memory - Nivån innehåller 12 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 12 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Skriv årtalet
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Årtal rörande antiken ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 4 kunskapspoäng genom att klara alla 4 nivåer.
I spelet Årtal rörande antiken kan du totalt få 12 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Det finns totalt 1 kommentar om detta kunskapsspel.
22 augusti 2025 10:42