Annons

Idrottsbegrepp

1
Beskrivande begrepp
Hälsa, Bokstavsbräde Svår
2
Säkerhet och hänsyn
Idrott, Flervalsfrågor
3
Kroppsliga effekter
träningsformer, Frågor med fritextsvar Svår
4
Mentala effekter
träningsformer, Bokstavsbräde Svår
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Beskrivande begrepp (Hälsa).
27 minuter sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Beskrivande begrepp (Hälsa).
50 minuter sedan efter 2 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Kroppsliga effekter (träningsformer).
11 timmar sedan efter 7 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. Kroppsliga effekter (träningsformer).
18 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Kroppsliga effekter (träningsformer).
18 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Kroppsliga effekter (träningsformer).
18 timmar sedan efter 8 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Kroppsliga effekter (träningsformer).
18 timmar sedan efter 14 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Säkerhet och hänsyn (Idrott).
18 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Beskrivande begrepp (Hälsa).
18 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Säkerhet och hänsyn (Idrott).
22 timmar sedan efter 4 sekunders spelande.

Idrottsbegrepp som är kopplade till olika effekter av fysisk aktivitet.

Spelet Idrottsbegrepp

Instruktioner till Idrottsbegrepp

Spelet syftar till att träna på centrala begrepp som har med olika effekter av fysisk aktivitet att göra t.ex. mentala effekter.

1. Beskrivande begrepp (Hälsa)

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 8 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas med dolda bokstäver bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Säkerhet och hänsyn (Idrott)

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 8 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Kroppsliga effekter (träningsformer)

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 13 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Mentala effekter (träningsformer)

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 8 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas med dolda bokstäver bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Idrottsbegrepp. Maximala antalet poäng (4 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 4 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Idrottsbegrepp kan du totalt få 4 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Annons

Mer från spelskaparen

Ytterligare spelinformation

Ämne
Idrott och hälsa
Målgrupp
Årskurs 4 - Årskurs 9
Övar
Begreppskunskap Mentala effekter
Spelskapare
En användare (id 159611)
Uppdaterat
2019-10-10
Publicerat online
2019-10-10
Unikt id
10253
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3,2
Totalt 38
5
17
4
2
3
3
2
3
1
13

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
Det finns totalt 2 kommentarer om detta kunskapsspel.

D
Daniel Lind
13 januari 2020 15:47
Magnus Sletten: Tack för din feedback, men vi hittar inget fel på detta spel. Kanske missade du att du på första nivån fick LEDTRÅDAR till orden som efterfrågas?
M
Magnus Sletten
13 januari 2020 12:47
Spelet fungerar inte. Inga ord gick att skriva.

Fler fördelar med plusmedlemskap