Någon fick alla rätt på nivå 2. Vilket tecken har... (Svårare grundämnen, välj).
11 timmar sedan efter 37 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Vilket tecken har... (Svårare grundämnen, välj).
11 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Vilket tecken har... (Svårare grundämnen, välj).
11 timmar sedan efter 45 sekunders spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 8. Hitta grundämnet, ordsök (Svårare grundämnen).
11 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 7. Hitta grundämnet, ordsök (Vanliga grundämnen).
11 timmar sedan efter 9 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 5. Vilket tecken har... (Vanliga grundämnen, skriv).
11 timmar sedan efter 5 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Grundämne till tecken (Svårare grundämnen, länka ihop).
11 timmar sedan efter 2 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Grundämne till tecken (Vanliga grundämnen, länka ihop).
11 timmar sedan efter 6 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Vilket tecken har... (Svårare grundämnen, välj).
11 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Vilket tecken har... (Svårare grundämnen, välj).
11 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
I detta spel tränar eleven olika kemiska tecken för grundämnen.
Instruktioner till Kemiskt tecken
I spelet Kemiska beteckningar tränar eleven olika kemiska beteckningar för grundämnen som är uttagna för Åk 7's kunskapskrav. Ett kemiskt tecken är en förkortning för namnet på ett grundämne. Alla grundämnen har ett kemiskt tecken bestående av en eller två bokstäver. Systemet utarbetades 1813 av Jacob Berzelius.
1. Vilket tecken har... (Vanliga grundämnen, välj)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Vilket tecken har... (Svårare grundämnen, välj)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Grundämne till tecken (Vanliga grundämnen, länka ihop)
Länka ihop - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Grundämne till tecken (Svårare grundämnen, länka ihop)
Länka ihop - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Vilket tecken har... (Vanliga grundämnen, skriv)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Vilket tecken har... (Svårare grundämnen, skriv)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Hitta grundämnet, ordsök (Vanliga grundämnen)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 10 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
8. Hitta grundämnet, ordsök (Svårare grundämnen)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 10 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
9. Hitta grundämnet (Ordsök)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 10 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas med omkastade bokstäver (börja med att kasta om dem tills det rätta ordet hittas) bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
10. Hitta grundämnet från tecknet (Ordsök)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 10 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas med dolda bokstäver bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Kemiskt tecken ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 10 kunskapspoäng genom att klara alla 10 nivåer.
I spelet Kemiskt tecken kan du totalt få 30 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.