Senaste händelserna i detta spel
Någon fick alla rätt på nivå 2. Laborationsutrustning (Välj rätt).
7 timmar sedan efter 48 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Farosymboler.
7 timmar sedan efter 47 sekunders spelande.
Någon fick 11 missar och 27 drag på nivå 4. Laborationsutrustning (Memory).
8 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. Laborationsutrustning (Länka ihop bild med namn).
8 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Laborationsutrustning (Välj rätt).
8 timmar sedan efter 56 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Farosymboler.
8 timmar sedan efter 51 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Farosymboler.
2025-10-23 14:25 efter 20 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Laborationsutrustning (Välj rätt).
2025-10-23 13:16 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Laborationsutrustning (Välj rätt).
2025-10-23 13:16 efter 1 sekunds spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Laborationsutrustning (Välj rätt).
2025-10-23 13:16 efter 3 sekunders spelande.
Annons
Ett spel för att lära dig att genomföra en laboration på ett säkert sätt.
Instruktioner till Säkerhet vid laborationer
I detta spel kan du öva på:
- Farosymbolerna
- Laborationsmaterial
Att lära sig dessa är viktigt för att förstå instruktionerna till en laboration men även för att veta vad som gäller för ämnena som vi labbar med.
1. Farosymboler
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 9 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 2 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Laborationsutrustning (Välj rätt)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 23 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 2 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Laborationsutrustning (Länka ihop bild med namn)
Länka ihop - Nivån innehåller 23 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Laborationsutrustning (Memory)
Memory - Nivån innehåller 23 par (bestående av ord som paras ihop med bilder), men det visas max 10 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.5. Laborationsutrustning (Skriv svaret)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 23 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Säkerhet vid laborationer ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 5 kunskapspoäng genom att klara alla 5 nivåer.
I spelet Säkerhet vid laborationer kan du totalt få 15 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Det finns totalt 2 kommentarer om detta kunskapsspel.
A
2 december 2022 09:56
C
4 februari 2021 15:26