Nobel och dynamiten

Annons
1
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Ordgömma
Bokstavsbräde
2
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Gissa ordet
3
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Lucktext
Lite svår

Spela mer fokuserat?

Upptäck fördelarna med plusmedlemskap.Jämför medlemskap
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 2. Gissa ordet.
2025-10-22 14:35 efter 6 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Ordgömma.
2025-10-22 14:27 efter 21 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Ordgömma.
2025-10-22 13:11 efter 44 sekunders spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Ordgömma.
2025-10-22 13:10 efter 18 minuters spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Ordgömma.
2025-10-22 08:19 efter 3 minuters spelande.
En elev fick ut alla orden på nivå 1. Ordgömma.
2025-10-21 08:38 efter 5 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Ordgömma.
2025-10-17 12:43 efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Ordgömma.
2025-10-16 15:15 efter 29 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Lucktext.
2025-10-16 11:19 efter 60 sekunders spelande.
Någon fick 0 missar på nivå 2. Gissa ordet.
2025-10-16 09:53 efter 9 sekunders spelande.
Annons

Öva kunskaper om den historiskt betydelsefulla uppfinnaren Alfred Nobel.

Spelet Nobel och dynamiten
Bild: Elevspel

Instruktioner till Nobel och dynamiten

Eleven övar och repeterar sina kunskaper om uppfinnaren Alfred Nobel. De övar genom att arbeta med ord och begrepp samt genom att öva på korta faktatexter om Nobels liv.

1. Ordgömma

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 15 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 4-vägs raka ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Gissa ordet

Gissa ordGissa ord - Nivån innehåller 4 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så smäller en ballong. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 6 ballonger tar slut har spelrundan vunnits. Om spelaren behöver hjälp går det klicka på en knapp för att få en ledtråd till det eftersökta ordet. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Lucktext

LucktextLucktext - Nivån innehåller 2 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 2 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 4 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

Beräkning av kunskapspoäng och medaljer

Varje avklarad spelnivå i Nobel och dynamiten ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 3 kunskapspoäng genom att klara alla 3 nivåer.
I spelet Nobel och dynamiten kan du totalt få 9 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
  • Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
  • Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
  • Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.

Ytterligare spelinformation

Ämne
Kemi
Målgrupp
Årskurs 4 - Årskurs 6
Spelskapare
En användare (id 325836)
Senast uppdaterat
2024-12-06
Publicerat online
2024-12-06
Unikt id
19746
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4.1
Totalt 45
5
31
4
4
3
2
2
1
1
7

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)

Ett tips: Dela dina tankar om spelet på ett konstruktivt sätt. Alla kommentarer granskas innan publicering. Regler för kommentarer
Omdöme:
  
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!
Fler fördelar som plusmedlem