Punkt, linje, sträcka och stråle

Annons
1
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Välj rätt
Flervalsfrågor
2
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Dra streck
Länka ihop
3
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Vilket ord saknas?
Lucktext Lite svår
4
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Hitta orden
Bokstavsbräde
5
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Memory

Spela mer fokuserat?

Upptäck fördelarna med plusmedlemskap.Jämför medlemskap
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 3. Vilket ord saknas?.
6 timmar sedan efter 2 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Vilket ord saknas?.
6 timmar sedan efter 21 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Hitta orden.
9 timmar sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Vilket ord saknas?.
2025-10-23 10:42 efter 23 sekunders spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 4. Hitta orden.
2025-10-23 10:41 efter 3 minuters spelande.
Någon fick 0 missar och 5 drag på nivå 5. Memory.
2025-10-23 10:38 efter 17 sekunders spelande.
Någon fick 0 missar och 5 drag på nivå 5. Memory.
2025-10-23 10:38 efter 27 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Välj rätt.
2025-10-23 10:38 efter 27 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Välj rätt.
2025-10-23 10:37 efter 35 sekunders spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 4. Hitta orden.
2025-10-23 10:37 efter 4 minuters spelande.
Annons

Träna upp dina kunskaper kring de geometriska objekten punkt, linje, sträcka och stråle.

Spelet Punkt, linje, sträcka och stråle

Instruktioner till Punkt, linje, sträcka och stråle

Träna på att förstå och tillämpa de grundläggande geometriska objekten punkt, linje, sträcka och stråle. Lär dig skillnaderna mellan dessa objekt och hur de relaterar till varandra i olika geometriska sammanhang. En punkt är en exakt position utan någon storlek eller längd, medan en linje är en oändlig rad av punkter i en viss riktning. En sträcka har en definierad början och slutpunkt, medan en stråle har en början men sträcker sig oändligt åt ett håll. Genom övningar får eleven möjlighet att identifiera och arbeta med dessa objekt i praktiska uppgifter, samt att förstå deras egenskaper och användning inom geometri.

1. Välj rätt

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 4 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Dra streck

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 4 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 4 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 2 försök på sig att få alla länkar rätt. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Vilket ord saknas?

LucktextLucktext - Nivån innehåller 4 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 4 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 2 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

4. Hitta orden

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 4 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 4-vägs raka ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

5. Memory

MemoryMemory - Nivån innehåller 4 par (bestående av ord som paras ihop med bilder), men det visas max 3 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 3 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng och medaljer

Varje avklarad spelnivå i Punkt, linje, sträcka och stråle ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 5 kunskapspoäng genom att klara alla 5 nivåer.
I spelet Punkt, linje, sträcka och stråle kan du totalt få 15 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
  • Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
  • Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
  • Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.

Liknande spel

Omkrets
Matematik
3,7
Skala geometri
Matematik
3,6
Volym-spel
Matematik
3,4
Räkna med skala
Matematik
3,6
Räkna ut area
Matematik
3,8
Tallinjer
Matematik
3,8
Geometriska former
Matematik
3,8
Hörn och sidor
Matematik
4,0
Linjediagram
Matematik
3,7

Ytterligare spelinformation

Ämne
Matematik
Målgrupp
Årskurs 1 - Årskurs 3
Spelskapare
Raderad användare
Senast uppdaterat
2024-12-10
Publicerat online
2022-11-10
Unikt id
16023
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.8
Totalt 329
5
193
4
28
3
32
2
15
1
61

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)

Ett tips: Dela dina tankar om spelet på ett konstruktivt sätt. Alla kommentarer granskas innan publicering. Regler för kommentarer
Omdöme:
  
Det finns totalt 1 kommentar om detta kunskapsspel.

T
tung tung tung shaur
15 maj 2025 09:32
Okay det var bra och kul att lära det här
Fler fördelar som plusmedlem