Någon hade problem på nivå
3. 1-10 (Ingen tidsgräns).
3 timmar sedan efter 23 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. 6-10 (Ingen tidsgräns).
3 timmar sedan efter 27 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. 1-5 (Ingen tidsgräns).
3 timmar sedan efter 14 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
2. 6-10 (Ingen tidsgräns).
3 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
2. 6-10 (Ingen tidsgräns).
3 timmar sedan efter 16 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
2. 6-10 (Ingen tidsgräns).
3 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
2. 6-10 (Ingen tidsgräns).
3 timmar sedan efter 1 sekunds spelande.
En elev hade problem på nivå
2. 6-10 (Ingen tidsgräns).
3 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
1. 1-5 (Ingen tidsgräns).
4 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
5. 1-10 (Max 30 sekunder).
4 timmar sedan efter 47 sekunders spelande.
Lär dig att snabbt se antal och mängd med hjälp av prickar.
Instruktioner till Antal prickar
Ibland behöver eleven öva grunderna och det är exakt vad det här spelet går ut på. Dessa uppgifter efterfrågar antalet utifrån bilder med cirkulära svarta prickar som representerar detta nummer.
Att lära sig se antal upp till tio är en mycket viktig grund för den fortsatta matematikinlärningen.
Koppla samman siffran och antalet punkter eller prickar. Spelet riktar sig till elever som är i den tidiga inlärningen och övar mängduppfattning eller antalsuppfattning.
Skriv med siffror in antalet prickar som du ser i rutan.
Försök att bli så snabb som möjligt.
1. 1-5 (Ingen tidsgräns)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 5 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 4 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. 6-10 (Ingen tidsgräns)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 5 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 4 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. 1-10 (Ingen tidsgräns)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 4 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. 1-10 (Max 60 sekunder)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 60 sekunder (60 sekunder). När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. 1-10 (Max 30 sekunder)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 30 sekunder (30 sekunder). När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. 1-10 (Max 20 sekunder)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 20 sekunder (20 sekunder). När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. 1-10 (Para ihop i memory)
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
8. 1-10 memory (Max 60 sekunder)
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 60 sekunder (60 sekunder). Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Antal prickar. Maximala antalet poäng (8 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 8 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Antal prickar kan du totalt få 8 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer