Någon hade problem på nivå
2. Träna platsvärden (Skriv talet i utvecklad form).
1 timme sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Träna platsvärden (Skriv talet med siffror).
6 timmar sedan efter 11 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
5. Para ihop talen (Memory).
7 timmar sedan efter 18 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Träna platsvärden (Skriv talet med siffror).
2023-03-27 10:37 efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
5. Para ihop talen (Memory).
2023-03-27 10:37 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Träna platsvärden (Skriv talet i utvecklad form).
2023-03-27 10:35 efter 33 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Träna platsvärden (Skriv talet i utvecklad form).
2023-03-27 10:35 efter 1 minuts spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Träna platsvärden (Skriv talet med siffror).
2023-03-27 10:33 efter 6 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Träna platsvärden (Skriv talet i utvecklad form).
2023-03-27 10:33 efter 17 sekunders spelande.
Någon fick
25 drag på nivå
5. Para ihop talen (Memory).
2023-03-27 10:33 efter 2 minuters spelande.
Det här handlar om naturliga tal, tal i decimalform, platsvärden och utvecklad form.
Instruktioner till Platsvärden och positionssystemet
Det är viktigt att du förstår att siffror har olika värde beroende på var de står i ett tal, t.e.x. i talet 43 är fyran värd 40 och trean 3. Här övas platsvärden, positionssystemet och att översätta tal i sifferform till tal i textform.
1. Träna platsvärden (Skriv talet med siffror)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Träna platsvärden (Skriv talet i utvecklad form)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Träna platsvärden (Skriv det största talet)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Träna platsvärden (Skriv vilken siffran är)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Para ihop talen (Memory)
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Platsvärden och positionssystemet. Maximala antalet poäng (5 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 5 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Platsvärden och positionssystemet kan du totalt få 5 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer