En elev fick
0 missar på nivå
3. Gissa ord och begrepp.
2023-06-02 09:24 efter 8 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
3. Gissa ord och begrepp.
2023-06-02 09:24 efter 2 minuters spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
2. Öppna frågor.
2023-06-02 09:22 efter 5 minuters spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
2. Öppna frågor.
2023-06-02 09:20 efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå
2. Öppna frågor.
2023-06-02 09:19 efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå
2. Öppna frågor.
2023-06-02 09:18 efter 52 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
2. Öppna frågor.
2023-06-02 09:16 efter 3 minuters spelande.
En elev fick
59 drag på nivå
1. Ord och begrepp.
2023-06-02 09:13 efter 5 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
1. Ord och begrepp.
2023-06-02 08:50 efter 1 minuts spelande.
En elev fick
0 missar på nivå
3. Gissa ord och begrepp.
2023-06-01 10:43 efter 8 sekunders spelande.
Påsken i Sverige, kristna traditioner och moderna traditioner.
Instruktioner till Påsk i Sverige
Varför firar vi påsk, vart kommer alla ord och namn ifrån? Vad har kyrkan med det att göra? Vilka ord minns du?
1. Ord och begrepp
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Öppna frågor
Lucktext - Nivån innehåller 5 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 5 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken
? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 4 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.
3. Gissa ord och begrepp
Gissa ord - Nivån innehåller 10 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så smäller en ballong. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 2 ballonger tar slut har spelrundan vunnits. Till varje ord finns det en ledtråd som hjälper spelaren att gissa ordet. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Lista ut ordet/begreppet
Mastermind - Nivån innehåller 8 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Elevens mål är att lösa kodordet på maximalt
6 gissningar. För varje gissning får eleven veta om bokstaven ingår i ordet (
gul), om den också är på rätt plats (
grön) eller om den inte ingår alls (
grå). Orden spelaren gissar behöver inte vara ord som existerar i någon ordbok. Klarar spelaren att lösa ordkoden och får fram det gömda ordet innan de 6 gissningarna tar slut har spelomgången vunnits. Efter varje spelomgång får spelaren feedback med mer info om kodordet som efterfrågades. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Påsk i Sverige. Maximala antalet poäng (4 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 4 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Påsk i Sverige kan du totalt få 4 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer