Någon hade problem på nivå
1. Länka ihop klassrumsfraser.
11 timmar sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Länka ihop klassrumsfraser.
15 timmar sedan efter 5 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
5. Test på klassrumsfraserna!.
17 timmar sedan efter 32 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Länka ihop klassrumsfraser.
21 timmar sedan efter 4 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Gissa klassrumsfras.
2023-09-21 15:24 efter 3 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Länka ihop klassrumsfraser.
2023-09-21 15:23 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Länka ihop klassrumsfraser.
2023-09-21 11:46 efter 26 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Länka ihop klassrumsfraser.
2023-09-21 10:56 efter 22 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Länka ihop klassrumsfraser.
2023-09-21 09:06 efter 22 sekunders spelande.
Någon fick
47 drag på nivå
2. Memory klassrumsfraser.
2023-09-21 09:06 efter 3 minuters spelande.
Bra fraser att kunna både i ett spanskaklassrum och utanför klassrummet.
Instruktioner till Klassrumsfraser
Bra fraser att kunna både i ett spanskaklassrum och utanför klassrummet. Vissa är bra att främst kunna förstå, men många är även bra att själv kunna säga.
1. Länka ihop klassrumsfraser
Länka ihop - Nivån innehåller 8 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 8 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar efter inlämning och har 1 försök på sig att få alla länkar rätt. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 60 sekunder (60 sekunder). När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Memory klassrumsfraser
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 5 minuter (300 sekunder). Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Gissa klassrumsfras
Gissa ord - Nivån innehåller 8 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så smäller en ballong. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 10 ballonger tar slut har spelrundan vunnits. På sista försöket aktiveras en knapp så att spelaren kan få en ledtråd till ordet som gissas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Lucktext klassrumsfraser
Lucktext - Nivån innehåller 1 lucktext. I spelet får eleven 1 uppgift med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken
? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor som är skiftlägeskänsliga. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.
5. Test på klassrumsfraserna!
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 13 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som är skiftlägeskänsliga, dvs att det är viktigt med stora och små bokstäver. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Klassrumsfraser. Maximala antalet poäng (5 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 5 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Klassrumsfraser kan du totalt få 5 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer