Interjektioner - grundläggande

Annons
1
Fyll i rätt interjektion
Lucktext Svår
2
Vilka interjektioner
Länka ihop med beskrivning
3
Interjektionsmemory
4
Vilken interjektion
Fritextfrågor, Frågor med fritextsvar
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Fyll i rätt interjektion (Lucktext).
20 timmar sedan efter 1 sekunds spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Interjektionsmemory.
20 timmar sedan efter 2 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Vilken interjektion (Fritextfrågor).
20 timmar sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Vilka interjektioner (Länka ihop med beskrivning).
20 timmar sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Fyll i rätt interjektion (Lucktext).
22 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev fick 35 drag på nivå 3. Interjektionsmemory.
22 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 4. Vilken interjektion (Fritextfrågor).
22 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Fyll i rätt interjektion (Lucktext).
22 timmar sedan efter 24 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Fyll i rätt interjektion (Lucktext).
22 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 4. Vilken interjektion (Fritextfrågor).
22 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Annons

Övning i grundläggande svenskundervisning med ordklassen interjektioner.

Spelet Interjektioner - grundläggande

Instruktioner till Interjektioner - grundläggande

Spelet syftar till att befästa kunskaper och förmågor kring ordklasserna. Spelen är en del i ett grammatikpaket anpassat för grundläggande svenskundervinsing i de senare delkurserna. Detta spelet över ordklassen interjektioner.

1. Fyll i rätt interjektion (Lucktext)

LucktextLucktext - Nivån innehåller 7 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 7 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

2. Vilka interjektioner (Länka ihop med beskrivning)

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Interjektionsmemory

MemoryMemory - Nivån innehåller 12 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord), men det visas max 10 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Vilken interjektion (Fritextfrågor)

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Interjektioner - grundläggande. Maximala antalet poäng (4 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 4 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Interjektioner - grundläggande kan du totalt få 4 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Ytterligare spelinformation

Ämne
Svenska
Målgrupp
Årskurs 7 - Årskurs 9
Övar
Interjektioner Grammatik Ordklasser
Spelskapare
Raderad användare
Uppdaterat
2023-06-26
Publicerat online
2021-02-18
Unikt id
12843
Sparat av
5-10 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.7
Totalt 155
5
85
4
11
3
16
2
10
1
33

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!
Mest spelade
  1. Hänga gubbe
    Svenska
  2. Kodord
    Svenska
  3. Ordjakt
    Svenska
  4. Tangentbordsträning
    Dator och media
  5. Klockan
    Matematik
Annons

Fler fördelar med plusmedlemskap