Finska - Veckodagar, månader och andra tidsbegrepp
Annons
Spara
Kommentera
Dela
Senaste händelserna i detta spel
Någon fick 3 missar och 12 drag på nivå 4. veckodagarna och tidsbegrepp (Memory, svenska - finska).
13 timmar sedan efter 31 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. Skriv veckodagarna.
13 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Länka ihop veckodagarna (Svenska till finska).
13 timmar sedan efter 21 sekunders spelande.
Någon fick 7 missar och 16 drag på nivå 1. Veckodagsmemory (Finska - svenska).
13 timmar sedan efter 50 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 5. veckodagarna och tidsbegrepp (Länka ihop, svenska - finska).
15 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 6. veckodagarna och tidsbegrepp (Skriv på finska).
15 timmar sedan efter 5 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. Skriv veckodagarna.
15 timmar sedan efter 5 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 8. Vilken månad? (Finska, skriv på svenska).
15 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick 5 missar och 16 drag på nivå 1. Veckodagsmemory (Finska - svenska).
15 timmar sedan efter 47 sekunders spelande.
Någon fick 5 missar och 15 drag på nivå 1. Veckodagsmemory (Finska - svenska).
15 timmar sedan efter 54 sekunders spelande.
Öva veckodagar, månader och andra tidsbegrepp på finska för att säga t.ex. dagens datum.
Bild: Elevspel
Instruktioner till Finska - Veckodagar, månader och andra tidsbegrepp
Lär eleverna finska veckodagar, månader och viktiga tidsbegrep. Spelet tränar systematiskt ord som maanantai (måndag), tammikuu (januari), tänään (idag) och huomenna (imorgon). Passar utmärkt för flerspråkiga klasser, modersmålsundervisning eller som komplement till finskundervisningen.
1. Veckodagsmemory (Finska - svenska)
Memory - Nivån innehåller 7 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord), men det visas max 6 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 6 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen begränsning i antalet tillåtna missar, så det enda som räknas är att alla kortpar hittas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Länka ihop veckodagarna (Svenska till finska)
Länka ihop - Nivån innehåller 7 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 7 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Skriv veckodagarna
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 7 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. veckodagarna och tidsbegrepp (Memory, svenska - finska)
Memory - Nivån innehåller 14 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord), men det visas max 6 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 6 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen begränsning i antalet tillåtna missar, så det enda som räknas är att alla kortpar hittas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. veckodagarna och tidsbegrepp (Länka ihop, svenska - finska)
Länka ihop - Nivån innehåller 14 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. veckodagarna och tidsbegrepp (Skriv på finska)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 14 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Månadsmemory (Svenska - Finska)
Memory - Nivån innehåller 13 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord), men det visas max 12 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 12 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen begränsning i antalet tillåtna missar, så det enda som räknas är att alla kortpar hittas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
8. Vilken månad? (Finska, skriv på svenska)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 13 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
9. Länka ihop månaderna (Finska - svenska)
Länka ihop - Nivån innehåller 13 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Finska - Veckodagar, månader och andra tidsbegrepp ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 9 kunskapspoäng genom att klara alla 9 nivåer.
I spelet Finska - Veckodagar, månader och andra tidsbegrepp kan du totalt få 27 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.