Dags för party

Annons
1
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Festliga ord
Bokstavsbräde
2
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Partytext
Lucktext Ganska svår
3
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Färger
Memory
4
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Vanliga färger
Bildmarkeringar
5
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Vilken adjektivtyp?
Flervalsfrågor Lite svår
6
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Komparera
Regelbundna, Frågor med fritextsvar Lite svår

Spela mer fokuserat?

Upptäck fördelarna med plusmedlemskap.Jämför medlemskap
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

En elev fick alla rätt på nivå 6. Komparera (Regelbundna).
2025-10-17 12:59 efter 2 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 5. Vilken adjektivtyp?.
2025-10-17 12:57 efter 38 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 5. Vilken adjektivtyp?.
2025-10-17 12:56 efter 40 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Festliga ord.
2025-10-16 15:29 efter 2 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 5. Vilken adjektivtyp?.
2025-10-16 09:38 efter 10 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 5. Vilken adjektivtyp?.
2025-10-15 18:18 efter 25 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 2. Partytext.
2025-10-15 18:17 efter 8 minuters spelande.
En elev fick ut alla orden på nivå 1. Festliga ord.
2025-10-15 13:46 efter 5 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Partytext.
2025-10-15 13:44 efter 5 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Partytext.
2025-10-15 13:42 efter 51 sekunders spelande.
Annons

Vi tränar ord för kläder. Vi gör meningar med olika klädesplagg.

Spelet Dags för party

Instruktioner till Dags för party

Här tränar vi på ord för kläder och vi repeterar de vanligaste färgerna. Spelet passar för elever i årskurs fyra och är utformat för att arbeta språkutvecklande.

1. Festliga ord

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 10 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Partytext

LucktextLucktext - Nivån innehåller 1 lucktext. I spelet får eleven 1 uppgift med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har obegränsat antal försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor som är skiftlägeskänsliga. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

3. Färger

MemoryMemory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Vanliga färger

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 14 bildfrågor, men det visas max 10 bildfrågor per spelomgång. Varje bildfråga besvaras genom att skriva rätt svar som passar den blinkande markören i bilden. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har obegränsat antal försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

5. Vilken adjektivtyp?

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 3 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på engelska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

6. Komparera (Regelbundna)

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 3 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har obegränsat antal försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng och medaljer

Varje avklarad spelnivå i Dags för party ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 6 kunskapspoäng genom att klara alla 6 nivåer.
I spelet Dags för party kan du totalt få 18 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
  • Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
  • Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
  • Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.

Mer från spelskaparen

Ytterligare spelinformation

Ämne
Engelska
Målgrupp
Årskurs 4 - Årskurs 4
Spelskapare
En användare (id 126258)
Senast uppdaterat
2024-03-19
Publicerat online
2024-03-12
Unikt id
18583
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4.1
Totalt 28
5
17
4
4
3
3
2
0
1
4

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)

Ett tips: Dela dina tankar om spelet på ett konstruktivt sätt. Alla kommentarer granskas innan publicering. Regler för kommentarer
Omdöme:
  
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!
Annons
Mest spelade
  1. Halloween-spel
    Engelska
  2. Hänga gubbe
    Svenska
  3. Kodord
    Svenska
  4. Halloween
    Samhällskunskap
Fler fördelar som plusmedlem