Senaste händelserna i detta spel
Lär dig om Skånes geografi, städer, natur och kännetecken. Träna på var orter ligger och viktiga fakta om Sveriges sydligaste landskap.
Instruktioner till Landskapet Skåne
Skåne är Sveriges sydligaste landskap med över en miljon invånare, vidsträckta åkerlandskap och en lång kustlinje mot Östersjön och Öresund. Detta spel ger eleverna kunskaper om Skånes geografi, städer, natur och särskilda kännetecken.
Eleverna får lära sig var viktiga orter som Malmö, Lund, Ystad och Hässleholm ligger, samt upptäcka fakta om landskapets djur, växter och naturformationer som Kullaberg. Spelet behandlar även Skånes moderna kännetecken som Öresundsbron och vindkraftverk, samt hur jordbruket präglat landskapet.
Spelet passar utmärkt som introduktion till svenska landskap eller som fördjupning i geografiundervisningen. Det kan användas både för grundläggande orientering och för att befästa kunskaper om regionala skillnader i Sverige.
1. Städer och orter i Skåne (Bokstavsbräde)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 9 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 8-vägs raka ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Fakta om Skåne (Lucktext)
Lucktext - Nivån innehåller 12 lucktext, men det visas max 10 lucktexter per spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 10 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.3. Kända platser i Skåne (Länka ihop plats med beskrivning)
Länka ihop - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Kommuner i Malmö (Blindkarta, Välj rätt kommun)
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 33 bildfrågor, men det visas max 10 bildfrågor per spelomgång. Varje bildfråga besvaras genom att välja rätt alternativ som hör ihop med den blinkande markören i bilden. Endast ett av alternativen är rätt. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.5. Kommuner i Malmö (Blindkarta, Klicka i bild)
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 33 bildfrågor, men det visas max 10 bildfrågor per spelomgång. Varje bildfråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig varje fråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.