Senaste händelserna i detta spel
En elev hade problem på nivå 2. Enhetsomvandling (Skriv längden i en annan enhet).
17 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Enhetsomvandling (Skriv längden i en annan enhet).
17 timmar sedan efter 12 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Jämför längdenheter och bedöm storlekar (Välj rätt).
17 timmar sedan efter 5 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Jämför längdenheter och bedöm storlekar (Välj rätt).
17 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Enhetsomvandling (Skriv längden i en annan enhet).
17 timmar sedan efter 6 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Enhetsomvandling (Skriv längden i en annan enhet).
17 timmar sedan efter 41 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 1. Jämför längdenheter och bedöm storlekar (Välj rätt).
17 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Jämför längdenheter och bedöm storlekar (Välj rätt).
17 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Jämför längdenheter och bedöm storlekar (Välj rätt).
17 timmar sedan efter 19 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Jämför längdenheter och bedöm storlekar (Välj rätt).
17 timmar sedan efter 10 sekunders spelande.
Annons
Träna längdenheter (mm, cm, dm, m, km) och omvandling mellan olika enheter utan decimaler. Lär dig bedöma längder och omvandla enheter i praktiska sammanhang.
Instruktioner till Längdenheter och omvandling
Spelet tränar förståelse för längdenheter genom att bedöma storlekar på vardagliga föremål och omvandla mellan olika enheter. Eleverna arbetar med millimeter, centimeter, decimeter, meter och kilometer utan decimaler.
1. Jämför längdenheter och bedöm storlekar (Välj rätt)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Enhetsomvandling (Skriv längden i en annan enhet)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Para ihop längder med föremål
Länka ihop - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Memory (Längd + föremål)
Memory - Nivån innehåller 12 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord), men det visas max 10 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen begränsning i antalet tillåtna missar, så det enda som räknas är att alla kortpar hittas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Längdenheter och omvandling ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 4 kunskapspoäng genom att klara alla 4 nivåer.
I spelet Längdenheter och omvandling kan du totalt få 12 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Det finns totalt 25 kommentarer om detta kunskapsspel.
A
3 april 2025 09:27
2 april 2025 09:09
1 april 2025 08:42
A
10 mars 2025 14:23
J
7 maj 2024 12:41
N
18 mars 2024 09:34
B
21 november 2023 09:00
A
17 oktober 2023 09:31
21 mars 2023 10:46
7 mars 2023 10:41
S
1 december 2022 08:52
P
8 november 2021 19:20
.
19 februari 2021 10:11
28 maj 2020 11:09
A
6 mars 2020 11:25
M
23 november 2018 12:33
20 november 2018 10:27
S
3 december 2017 19:56
M
14 oktober 2017 09:58
M
5 oktober 2017 10:41
W
18 maj 2017 11:20
J
11 maj 2017 13:11
M
2 maj 2017 16:08
M
28 april 2017 08:52
C
12 januari 2015 14:55