Någon hade problem på nivå
6. Fyra räknesätt (Fritextsvar).
48 minuter sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Fyra räknesätt (Begrepp).
5 timmar sedan efter 36 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
4. Fyra räknesätt (Skriv rätt begrepp).
9 timmar sedan efter 20 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
4. Fyra räknesätt (Skriv rätt begrepp).
10 timmar sedan efter 14 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
3. Fyra räknesätten (länka ihop).
10 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick
19 drag på nivå
2. Fyra räknesätt (memory).
10 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Fyra räknesätt (Begrepp).
10 timmar sedan efter 51 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
6. Fyra räknesätt (Fritextsvar).
11 timmar sedan efter 46 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
6. Fyra räknesätt (Fritextsvar).
11 timmar sedan efter 10 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
6. Fyra räknesätt (Fritextsvar).
11 timmar sedan efter 17 sekunders spelande.
Träna på att använda rätt begrepp i de fyra räknesätten.
Instruktioner till Begrepp i de fyra räknesätten
Träna på att använda rätt begrepp i de fyra räknesätten. Lär vad räknesätten heter, vad talen man räknar med har för namn och vad svaren kallas.
1. Fyra räknesätt (Begrepp)
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 12 bildfrågor, men det visas max 10 bildfrågor per spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har endast ett försök på sig per bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 3 minuter (180 sekunder). När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Fyra räknesätt (memory)
Memory - Nivån innehåller 8 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 8 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Fyra räknesätten (länka ihop)
Länka ihop - Nivån innehåller 8 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 8 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Fyra räknesätt (Skriv rätt begrepp)
Lucktext - Nivån innehåller 2 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 2 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken
? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 2 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.
5. Fyra räknesätt (Flerval)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Fyra räknesätt (Fritextsvar)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 8 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 1 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Begrepp i de fyra räknesätten. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Begrepp i de fyra räknesätten kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer