Någon hade problem på nivå
1. Träna 1 (Välj svar).
2023-09-30 19:12 efter 10 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
6. Träna 2 (Skriv utan hjälp).
2023-09-29 12:11 efter 2 minuters spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
6. Träna 2 (Skriv utan hjälp).
2023-09-28 10:25 efter 53 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
5. Träna 1 (Skriv utan hjälp).
2023-09-28 10:24 efter 43 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
4. Träna 2 (Skriv svar).
2023-09-28 10:24 efter 57 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
3. Träna 1 (Skriv svar).
2023-09-28 10:23 efter 52 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
2. Träna 2 (Välj svar).
2023-09-28 10:22 efter 1 minuts spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
1. Träna 1 (Välj svar).
2023-09-28 10:20 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Träna 1 (Välj svar).
2023-09-27 13:52 efter 43 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
2. Träna 2 (Välj svar).
2023-09-27 13:45 efter 1 minuts spelande.
Vilket tal saknas i de öppna utsagorna? Tänk på likhetstecknets betydelse.
Instruktioner till Öppna utsagor
Här tränar eleven matematiska likheter och likhetstecknets betydelse med öppna utsagor. Välj det tal som fattas i det matematiska uttrycket på de första två spelnivåerna. På de andra ska eleven själv skriva in vad X är.
1. Träna 1 (Välj svar)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Träna 2 (Välj svar)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Träna 1 (Skriv svar)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Träna 2 (Skriv svar)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Träna 1 (Skriv utan hjälp)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 1 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Träna 2 (Skriv utan hjälp)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 1 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Öppna utsagor. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Öppna utsagor kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer