Annons

Öppna utsagor: Vem har rätt?

Välj nivå:
1
Fyll i luckan? 1-10
2
Fyll i luckan? 1-20
Inte helt klar...
3
Vem har rätt? 1-20
4
Vem har rätt? 1-999
5
Fyll i luckan? 1-999
Inte helt klar...
6
Använda = rätt
Annons

Senaste händelserna i detta spel

1 timme sedan: En elev fick alla rätt på nivå 3. Vem har rätt? 1-20 som tog 12 minuter.
1 timme sedan: En elev hade problem på nivå 3. Vem har rätt? 1-20 som tog 20 minuter.
2 timmar sedan: En elev hade problem på nivå 4. Vem har rätt? 1-999 som tog 2 minuter.
3 timmar sedan: En elev hade problem på nivå 1. Fyll i luckan? 1-10 som tog 1 minut.
3 timmar sedan: En elev fick alla rätt på nivå 3. Vem har rätt? 1-20 som tog 8 minuter.
3 timmar sedan: En elev hade problem på nivå 3. Vem har rätt? 1-20 som tog 0 sekunder.
3 timmar sedan: En elev hade problem på nivå 3. Vem har rätt? 1-20 som tog 8 minuter.
3 timmar sedan: En elev fick alla rätt på nivå 4. Vem har rätt? 1-999 som tog 6 minuter.
3 timmar sedan: En elev hade problem på nivå 4. Vem har rätt? 1-999 som tog 8 minuter.
4 timmar sedan: Någon hade problem på nivå 6. Använda = rätt som tog 33 sekunder.

Öppna utsagor. Innan du börjar tänk efter: Vad betyder likhetstecknet?

Spela Öppna utsagor: Vem har rätt?

Instruktioner till Öppna utsagor: Vem har rätt?

Du tränar, i detta spel, på matematiska likheter inom addition och subtraktion. Det är viktigt att kolla att det är lika mycket på båda sidor om likhetstecknet. Kolla att VL= HL

Du får träna på förståelsen av likhetstecknet genom att välja den elev som tänkt rätt på en öppen utsaga. Eller genom att välja/skriva in rätt svar på luckans plats tex 5+6=__+4. På nivå 6 får du hitta varför uträkningar på lästal har blivit fel även fast svaret är rätt. 

Nivån kan vara från åk 2-6 men inte alla nivåer för de yngsta. Många nivåer har mer än 10 uppgifter. Två nivåer är inte klara: Fyll i luckan 1-20 och 1-999

Har försökt använda felsvar som är vanliga på nationella prov, enligt artiklar på NCM och det vi lärt oss på matematiklyftet.  

Har använt subtraktion lite oftare där minuenden, den första termen i subtraktion saknas tex 13=___-6. 

Extra uppgift kan vara att eleverna ska komma på vad/varför eleverna gjort för fel eller tänkt fel på nivå 3,4 och 6.

Nivå 1, 2

Lucktext - I spelet får du se en text där vissa ord eller siffror tagits bort. Dessa har ersatts med fält där du antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken efter fältet - om du klickar på frågetecknet så visas en ledtråd. En lucktext kräver oftast att du förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Ibland får du skriva fel maximalt tre gånger per fråga. På fjärde försöket klassas frågan som felaktigt besvarad.

Nivå 3, 4, 6

Flervalsfrågor - På varje nivå får du upp till tio frågor med eller utan bilder, video och ljud. Till varje fråga får du två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för dig att hitta det rätta svaret. Om du gissar fel får du försöka igen, men du kommer inte att få några kunskapspoäng för den omgången.

Nivå 5

Frågor med fritextsvar - På varje nivå får du upp till tio frågor med eller utan bild, video och ljud. Du måste skriva det rätta svaret själv. Om du skriver fel får du försöka igen tills du hittar det sökta ordet eller meningen. När du listat ut det rätta svaret får du kunskapspoäng. Har du problem kan du klicka på knappen 'Ge upp' - då visas det rätta svaret. Du får dock inga kunskapspoäng för den omgången då.

Spelskaparen kan ha tillåtit dig att få feedback på det du skriver. Det syns i så fall genom att textrutan du skriver i blir röd eller grön allt eftersom du skriver. Spelskaparen har också valt om det du skriver är skiftlägeskänsligt, dvs om det är viktigt med stora och små bokstäver. Detta kan också skifta mellan nivåerna och det märker du när du spelar en nivå. Du får skriva fel maximalt tre gånger per fråga. På fjärde försöket klassas frågan som felaktigt besvarad.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad nivå ger 1 kunskapspoäng i detta spel. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla nivåer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna.

Liknande spel

Matematik
Matematik
         
Matematik
         
Matematik
         
Matematik
         

Spelinfo

Detta spel passar elever från Årskurs 2 till Årskurs 6.
Genom att spela spelet tränar eleven sig på: Öppna utsagor, Likhetstecknet, Likhetstecknets betydelse, Likheter.
Spelet har id 6397 och skapades av en användare (id 21259) .
Spelet uppdaterades senast 2017-04-24 09:07.
eller skriv en kommentar här nedanför!

Kommentera Spela Öppna utsagor: Vem har rätt?


(Visas inte - endast för svar)
Det finns totalt 1 kommentar om detta kunskapsspel.
Elevspel skrev:
23/11 20:47
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!
Inte inloggad! Dina resultat försvinner när du stänger ner.
Annons
Topplista denna vecka
Matematik
Svenska
Svenska
Matematik
Dator och media