Annons

Ag3 Diamant Tiotalsövergång 2-18

1
1A och 1B 60 sek
tiokompisar, Frågor med fritextsvar
2
2A och 2B 80 sek
+9, Frågor med fritextsvar
3
3A och 3B
+8, Frågor med fritextsvar
4
4A och 4B
dubblor, Frågor med fritextsvar
Spara
Kommentera

Senaste händelserna i detta spel

Någon fick alla rätt på nivå 4. 4A och 4B (dubblor).
7 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. 3A och 3B (+8).
7 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. 2A och 2B 80 sek (+9).
7 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. 1A och 1B 60 sek (tiokompisar).
7 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 1. 1A och 1B 60 sek (tiokompisar).
7 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 1. 1A och 1B 60 sek (tiokompisar).
7 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 2. 2A och 2B 80 sek (+9).
10 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 2. 2A och 2B 80 sek (+9).
10 timmar sedan efter 23 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. 2A och 2B 80 sek (+9).
10 timmar sedan efter 18 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 4. 4A och 4B (dubblor).
23 timmar sedan efter 44 sekunders spelande.

Här får du träna på tal som liknar Ag3: tal som 7+8 och 17-9

Spelet Ag3 Diamant Tiotalsövergång 2-18

Instruktioner till Ag3 Diamant Tiotalsövergång 2-18

Du får träna på stora additions- subtraktionstabellerna där talen eller svaret är mellan 1-20. Det är uppgifter med tiotalsövergång, dvs  tal som 8+8 eller 15-8

Detta är liknande uppgifter som finns i skolverkets diagnosmaterial DIAMANTEN Ag3.

Målet är att du ska kunna additionstabellerna och subtraktionstabellerna utantill. Om jag säger 2+2 så kan du detta med en gång, så ska det vara med flera tal. Det vill säga att de ska vara atomatiserade.

Men innan du kan detta är det bra att hitta smarta strategier. Låt denna kunskap bli säker innan du tränar upp hastigheten. 

Upp till tio. 9+5 dela upp femman 9+(1+4). Nu kan du tänka (9+1)+5=15. Likadant kan du tänka med +8 tex.  8+5=8+2+3=13                              10

Dubblorna. Du kanske kan 6+6, 7+7, 8+8, 9+9 utantill. Tänk då så här. 6+7 dela upp sjuan 6+(6+1). Nukanske du ser att det blir (6+6)+1=13

                                                                         12          

I skolverkets test är det 48 uppgifter som bör klaras på 3-4 minuter. Om du testar dessa tal på lappar där du bara säger svaret, ska varje tal ta max tre sekunder. (Enligt Bently) På diamnttestet får du 5 sekunder för varje tal. I vår kommun ska du klara Ag2 på vårterminen i åk 3. Du ska då kunna det med flyt.

Vill du sätta tidsgräns så kanske 80 sek (till 10 uppgifter) blir samma som skolverkets tid då du ska knappa in uppgiftern? (som vuxen tog det ca 60 sek för 10 uppgifter när jag tog det lugnt) Kanske 1 a och 1b tiokompisarna behöver gå snabbare. 

Vet inte hur skillnaden blir i tid digitalt än att skriva för hand. På nivå 1-4 så slumpas ju uppgifterna mellan de olika delarna 1A och 1B osv och det finns ca 20 uppgifter den väljer mellan. Du måste också vara uppmärksam om det är - eller +. 

Viktigaste är att du känner att du har en tankestrategi på uppgifterna, sen tränar du på flytet. 

Nivå 1 till 4

Frågor med fritextsvar - På varje nivå får du upp till tio frågor med eller utan bild, video och ljud. Du måste skriva det rätta svaret själv. Om du skriver fel får du försöka igen tills du hittar det sökta ordet eller meningen. När du listat ut det rätta svaret får du kunskapspoäng. Har du problem kan du klicka på knappen 'Ge upp' - då visas det rätta svaret. Du får dock inga kunskapspoäng för den omgången då.

Spelskaparen kan ha tillåtit dig att få feedback på det du skriver. Det syns i så fall genom att textrutan du skriver i blir röd eller grön allt eftersom du skriver. Spelskaparen har också valt om det du skriver är skiftlägeskänsligt, dvs om det är viktigt med stora och små bokstäver. Detta kan också skifta mellan nivåerna och det märker du när du spelar en nivå. Du får skriva fel maximalt tre gånger per fråga. På fjärde försöket klassas frågan som felaktigt besvarad.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Ag3 Diamant Tiotalsövergång 2-18. Maximala antalet poäng (4 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 4 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Ag3 Diamant Tiotalsövergång 2-18 kan du totalt få 4 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Annons

Mer från spelskaparen

Ytterligare spelinformation

Ämne
Matematik
Målgrupp
Årskurs 2 - Årskurs 5
Övar
Addition Subtraktion Tiotalsövergång Taluppfattning
Spelskapare
En användare (id 21259)
Uppdaterat
2017-04-23
Publicerat online
2017-04-23
Unikt id
6626
Sparat av
20-30 användare
Pris
Gratis

Recensioner

3,5
Totalt 310
5
152
4
27
3
26
2
20
1
85

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!