Någon fick
ut alla orden på nivå
1. Ordgömma (Ord om samisk kultur).
13 timmar sedan efter 8 minuters spelande.
Någon fick
33 drag på nivå
2. Memory (Para ihop lika begrepp).
13 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick
ut alla orden på nivå
1. Ordgömma (Ord om samisk kultur).
13 timmar sedan efter 6 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Ordgömma (Ord om samisk kultur).
2023-09-25 20:34 efter 7 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
4. Lucktext (Samer).
2023-09-25 16:48 efter 1 minuts spelande.
Någon fick
ut alla orden på nivå
1. Ordgömma (Ord om samisk kultur).
2023-09-25 11:51 efter 2 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
5. Länka ihop (Begrepp till beskrivning/bild).
2023-09-25 11:45 efter 2 minuters spelande.
Någon fick
23 drag på nivå
2. Memory (Para ihop lika begrepp).
2023-09-25 10:40 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Ordgömma (Ord om samisk kultur).
2023-09-25 10:39 efter 17 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
4. Lucktext (Samer).
2023-09-25 10:30 efter 3 sekunders spelande.
I detta spelar får du träna på grundkunskaper om samisk religion.
Instruktioner till Samisk religion
I detta spel får du träna på grunderna inom samisk religion. Samerna är Sveriges urfolk och det är viktigt att vi inte glömmer bort deras kultur och skapar oss en stor förståelse för deras förflutna och deras livsstil.
1. Ordgömma (Ord om samisk kultur)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 12 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Memory (Para ihop lika begrepp)
Memory - Nivån innehåller 12 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 12 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Flervalsfrågor (Samisk religion)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 17 frågor (varav 3 har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Lucktext (Samer)
Lucktext - Nivån innehåller 4 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 4 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken
? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.
5. Länka ihop (Begrepp till beskrivning/bild)
Länka ihop - Nivån innehåller 5 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 5 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Samisk religion. Maximala antalet poäng (5 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 5 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Samisk religion kan du totalt få 5 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer