Senaste händelserna i detta spel
En elev fick alla rätt på nivå 5. Länka ihop (Begrepp till beskrivning/bild).
12 timmar sedan efter 14 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 3. Flervalsfrågor (Samisk religion).
12 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev fick 35 missar och 52 drag på nivå 2. Memory (Para ihop lika begrepp).
12 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
En elev fick 15 missar och 33 drag på nivå 2. Memory (Para ihop lika begrepp).
12 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev fick ut alla orden på nivå 1. Ordgömma (Ord om samisk kultur).
12 timmar sedan efter 5 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Memory (Para ihop lika begrepp).
12 timmar sedan efter 29 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Ordgömma (Ord om samisk kultur).
12 timmar sedan efter 8 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Ordgömma (Ord om samisk kultur).
12 timmar sedan efter 8 minuters spelande.
En elev fick ut alla orden på nivå 1. Ordgömma (Ord om samisk kultur).
12 timmar sedan efter 12 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Ordgömma (Ord om samisk kultur).
12 timmar sedan efter 16 minuters spelande.
Annons
I detta spelar får du träna på grundkunskaper om samisk religion.
Instruktioner till Samisk religion
I detta spel får spelaren träna på grunderna inom den samiska religionen. Samerna, Sveriges urfolk, bär på en kultur och historia som är viktig att bevara och förstå. Genom att dyka in i deras traditioner och livsstil kan vi fördjupa vår kunskap om deras förflutna och känna en starkare koppling till deras arv. Att inte glömma bort samernas kultur är att visa respekt och erkänna samernas betydelse i Sveriges historia och samhälle.
1. Ordgömma (Ord om samisk kultur)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 12 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 8-vägs raka ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Memory (Para ihop lika begrepp)
Memory - Nivån innehåller 12 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 12 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Flervalsfrågor (Samisk religion)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 17 frågor (varav 3 har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Lucktext (Samer)
Lucktext - Nivån innehåller 4 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 4 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.5. Länka ihop (Begrepp till beskrivning/bild)
Länka ihop - Nivån innehåller 5 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 5 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Samisk religion ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 5 kunskapspoäng genom att klara alla 5 nivåer.
I spelet Samisk religion kan du totalt få 15 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Det finns totalt 1 kommentar om detta kunskapsspel.
N
12 mars 2024 08:53