En elev fick
alla rätt på nivå
1. Välj rätt begrepp (Del 1).
2 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
En elev fick
93 drag på nivå
7. Begreppsmemory.
2 timmar sedan efter 7 minuters spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
6. Skriv rätt begrepp (Del 2).
2 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Skriv rätt begrepp (Del 2).
2 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Skriv rätt begrepp (Del 2).
2 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Skriv rätt begrepp (Del 2).
2 timmar sedan efter 19 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
6. Skriv rätt begrepp (Del 2).
2 timmar sedan efter 49 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
5. Skriv rätt begrepp (Del 1).
2 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå
5. Skriv rätt begrepp (Del 1).
2 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
5. Skriv rätt begrepp (Del 1).
2 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Träna på begreppen och dess betydelse i det ekonomiska kretsloppet.
Instruktioner till Ekonomiska kretsloppet
Träna på begreppen och dess betydelse som du kanske har arbetat med kring det ekonomiska kretsloppet. De sista nivåerna är mycket svåra om du inte spelat de lägre nivåerna innan. Så spela de lägre nivåerna först och jobba dig sedan uppåt för att befästa kunskaperna kring ekonomi.
1. Välj rätt begrepp (Del 1)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Välj rätt begrepp (Del 2)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Koppla ihop begreppen (Del 1)
Länka ihop - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Koppla ihop begreppen (Del 2)
Länka ihop - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Skriv rätt begrepp (Del 1)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Skriv rätt begrepp (Del 2)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Begreppsmemory
Memory - Nivån innehåller 20 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra), men det visas max 18 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 18 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Ekonomiska kretsloppet. Maximala antalet poäng (7 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 7 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Ekonomiska kretsloppet kan du totalt få 7 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer