Någon hade problem på nivå
1. Meningar (Länka ihop frågor och svar).
36 minuter sedan efter 9 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Meningar (Länka ihop frågor och svar).
39 minuter sedan efter 51 sekunders spelande.
Någon fick
43 drag på nivå
5. Memory-spel.
40 minuter sedan efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
4. Satsdelar och beskrivning (Länka ihop).
43 minuter sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
3. Välj rätt alternativ.
46 minuter sedan efter 33 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Meningar (Skriv satsdelen).
47 minuter sedan efter 52 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Meningar (Skriv satsdelen).
48 minuter sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Meningar (Skriv satsdelen).
49 minuter sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Meningar (Länka ihop frågor och svar).
55 minuter sedan efter 25 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Meningar (Skriv satsdelen).
1 timme sedan efter 47 sekunders spelande.
Träna p, s, predikatsfyllnad, direkt objekt, indirekt objekt, attribut och adverbial.
Instruktioner till Satsdelar
I denna övning tränar du på att hitta de vanligaste satsdelarna inklusive attribut, sättsadverbial, rumsadverbial och tidsadverbial.
1. Meningar (Länka ihop frågor och svar)
Länka ihop - Nivån innehåller 5 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 5 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på
svenska. Svaren har talsyntes på
svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Meningar (Skriv satsdelen)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 5 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Frågorna har talsyntes på
svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Välj rätt alternativ
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 5 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på
svenska. Svaren har talsyntes på
svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Satsdelar och beskrivning (Länka ihop)
Länka ihop - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på
svenska. Svaren har talsyntes på
svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Memory-spel
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Satsdelar. Maximala antalet poäng (5 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 5 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Satsdelar kan du totalt få 5 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer