Senaste händelserna i detta spel
En elev fick 15 missar och 32 drag på nivå 1. Grundläggande tekniska begrepp (Memory).
1 timme sedan efter 2 minuters spelande.
En elev fick 28 missar och 43 drag på nivå 1. Grundläggande tekniska begrepp (Memory).
1 timme sedan efter 3 minuters spelande.
En elev fick 16 missar och 33 drag på nivå 1. Grundläggande tekniska begrepp (Memory).
2 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev fick 2 missar på nivå 4. Gissa ord - begrepp och material.
2 timmar sedan efter 20 sekunders spelande.
En elev fick 0 missar på nivå 4. Gissa ord - begrepp och material.
2 timmar sedan efter 8 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 4. Gissa ord - begrepp och material.
2 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev fick 5 missar på nivå 4. Gissa ord - begrepp och material.
2 timmar sedan efter 50 sekunders spelande.
En elev fick 1 miss på nivå 4. Gissa ord - begrepp och material.
2 timmar sedan efter 13 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 4. Gissa ord - begrepp och material.
2 timmar sedan efter 17 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 4. Gissa ord - begrepp och material.
2 timmar sedan efter 26 sekunders spelande.
Annons
Träna på hur människan genom historien har utvecklat tekniska lösningar för att förvara och bevara olika saker. Utforska material, behållare och begrepp som återvinning och återanvändning.
Instruktioner till Förvara och bevara – tekniska lösningar och begrepp
Eleverna arbetar med arbetsområdet förvara och bevara som är en del av det centrala innehållet i teknik. Här tittar eleverna närmare på hur olika tekniker har skapats och utvecklats med syftet att förvara och bevara olika saker. Olika material och olika sätt att förvara saker i. Eleverna behöver även bli bekanta med olika tekniska begrepp, vad de betyder och hur de används.
1. Grundläggande tekniska begrepp (Memory)
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen begränsning i antalet tillåtna missar, så det enda som räknas är att alla kortpar hittas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Olika typer av behållare (Bokstavsbräde)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 6 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 4-vägs raka ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Material och förvaring genom historien (Länka ihop)
Länka ihop - Nivån innehåller 4 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 4 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Gissa ord - begrepp och material
Gissa ord - Nivån innehåller 9 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så smäller en ballong. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 7 ballonger tar slut har spelrundan vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Förvara och bevara – tekniska lösningar och begrepp ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 4 kunskapspoäng genom att klara alla 4 nivåer.
I spelet Förvara och bevara – tekniska lösningar och begrepp kan du totalt få 12 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Mer från spelskaparen
Ytterligare spelinformation
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
E