Någon fick
alla rätt på nivå
6. Eget försvar (Länka ihop).
2 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
5. Blod (Länka ihop).
2 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
4. Ådror och hjärta (Länka ihop).
2 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Eget försvar (Välj rätt).
2 timmar sedan efter 9 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Eget försvar (Välj rätt).
2 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Blod (Välj rätt).
2 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Ådror och hjärta (Välj rätt).
2 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Blod (Välj rätt).
2 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
3. Eget försvar (Välj rätt).
3 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Eget försvar (Välj rätt).
3 timmar sedan efter 7 sekunders spelande.
Du övar på blodådrornas namn och hur de är uppbyggda samt ämnesomsättning.
Instruktioner till Blodomloppet
Du tränar grundkunskaper på blodbildande organ, blodådrors namn och uppbyggnad samt blodets sammansättning. Du väljer rätt alternativ för att få meningen rätt eller länkar ihop rätt svar med rätt.
1. Ådror och hjärta (Välj rätt)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Blod (Välj rätt)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 13 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Eget försvar (Välj rätt)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 9 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Ådror och hjärta (Länka ihop)
Länka ihop - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Blod (Länka ihop)
Länka ihop - Nivån innehåller 13 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Eget försvar (Länka ihop)
Länka ihop - Nivån innehåller 9 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 9 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Blodomloppet. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Blodomloppet kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer