Någon hade problem på nivå
1. Vilken klocka är rätt? (A).
33 minuter sedan efter 11 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
6. Skriv vilken tid bilden visar.
34 minuter sedan efter 34 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
5. Vilken tid visar bilden?.
1 timme sedan efter 49 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
4. Kvart i och kvart över.
1 timme sedan efter 55 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
3. Vilken klocka är rätt? (B).
1 timme sedan efter 57 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Vilken klocka är rätt? (B).
1 timme sedan efter 11 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Halvtimmar.
1 timme sedan efter 28 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Halvtimmar.
1 timme sedan efter 8 sekunders spelande.
Någon fick
24 drag på nivå
7. Matcha bild med tidsuttryck.
1 timme sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Vilken klocka är rätt? (A).
1 timme sedan efter 1 minuts spelande.
Träna på klockan och olika tidsuttryck på engelska.
Instruktioner till Tidsuttryck på engelska
Matcha tidsuttryck med klockor. Träna på heltimmar, halvtimmar, kvart i och kvart över, minuter och andra uttryck som har med tid och klockan att göra.
1. Vilken klocka är rätt? (A)
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 6 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har endast ett försök på sig per bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Halvtimmar
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 5 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Vilken klocka är rätt? (B)
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 6 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har endast ett försök på sig per bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Kvart i och kvart över
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 5 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Vilken tid visar bilden?
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 7 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Skriv vilken tid bilden visar
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 7 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Matcha bild med tidsuttryck
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Tidsuttryck på engelska. Maximala antalet poäng (7 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 7 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Tidsuttryck på engelska kan du totalt få 7 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer