Annons

Upptäcktsresornas tid

1
Flervalsfrågor om 1500-talet
2
Gissa upptäcktsresande!
Gissa ord Svår
3
Hitta orden - Upptäcktsresor
Bokstavsbräde
4
Fritextsfrågor 1500-talet
Frågor med fritextsvar
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Flervalsfrågor om 1500-talet.
2023-03-27 08:54 efter 9 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 4. Fritextsfrågor 1500-talet.
2023-03-24 12:18 efter 25 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 4. Fritextsfrågor 1500-talet.
2023-03-24 12:18 efter 44 sekunders spelande.
En elev fick ut alla orden på nivå 3. Hitta orden - Upptäcktsresor.
2023-03-24 12:17 efter 1 minuts spelande.
En elev fick 0 missar på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2023-03-24 12:15 efter 21 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2023-03-24 12:15 efter 32 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2023-03-24 12:14 efter 45 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2023-03-24 12:14 efter 37 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2023-03-24 09:21 efter 26 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2023-03-24 09:21 efter 27 sekunders spelande.

Handlar om 1500-1600 och de som upptäckte nya vägar till Indien och en ny kontinent.

Spelet Upptäcktsresornas tid

Instruktioner till Upptäcktsresornas tid

I detta spel kommer du lära dig om flera upptäcktsresande som till exempel Christofer Columbus, Vasco da Gama och Amerigo Vespucci. Du kommer också lära dig lite om varför de åkte på sina upptäcktsresor och vilka konsekvenser deras resor fick.

1. Flervalsfrågor om 1500-talet

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 4 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Gissa upptäcktsresande!

Gissa ordGissa ord - Nivån innehåller 3 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så smäller en ballong. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 5 ballonger tar slut har spelrundan vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Hitta orden - Upptäcktsresor

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 9 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Fritextsfrågor 1500-talet

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 3 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Upptäcktsresornas tid. Maximala antalet poäng (4 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 4 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Upptäcktsresornas tid kan du totalt få 4 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Medeltidsfrågor
Historia
Annons

Ytterligare spelinformation

Ämne
Historia
Målgrupp
Årskurs 4 - Årskurs 6
Övar
Historiska personer Konsekvenser Upptäcktsresor
Spelskapare
En användare (id 262467)
Uppdaterat
2022-01-13
Publicerat online
2022-01-13
Unikt id
14673
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4,1
Totalt 45
5
33
4
1
3
1
2
1
1
9

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!

Fler fördelar med plusmedlemskap