Senaste händelserna i detta spel
Lär dig om Sveriges stormaktstid genom att träna på viktiga begrepp, historiska händelser och nyckelaktörer som Gustav II Adolf, Kristina och Karl XII.
Instruktioner till Stormaktstiden – händelser och begrepp
Detta spel ger en grundlig genomgång av Sveriges stormaktstid, en period då Sverige var en av Europas mäktigaste nationer. Eleven får bekanta sig med centrala historiska begrepp som regent, välde och stormakt, samt lära sig om viktiga händelser som det trettioåriga kriget och det nordiska kriget.
Spelet behandlar nyckelaktörer som Gustav II Adolf (Lejonet från Norden), drottning Kristina som abdikerade och konverterade till katolicism, samt Karl XII vars död markerade slutet på stormaktstiden. Eleven får även insikt i hur vardagslivet såg ut för olika samhällsgrupper – från soldater och deras familjer till adelsmän och bönder i ståndsamhället.
Spelet belyser också Sveriges geografiska expansion runt Östersjön, den invandring som förekom (valloner, finländare och holländare), samt kulturella spår som finns kvar idag som soldatnamn och grundandet av städer. Genom övningarna utvecklar eleven förståelse för hur krig, religion och politik formade samhället under 1600-talet, och hur pesten och svält påverkade folket. Spelet lämpar sig både för repetition inför prov och för att bygga upp grundläggande kunskaper om perioden
1. Grundläggande begrepp (Flervalsfrågor)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Aktörer och händelser (Flervalsfrågor)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Krig och välde (Lucktexter)
Lucktext - Nivån innehåller 6 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 6 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.4. Samhälle och vardagsliv (Lucktexter)
Lucktext - Nivån innehåller 6 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 6 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.