Senaste händelserna i detta spel
Någon hade problem på nivå 1. Memory - Begrepp 1 (Para ihop grundläggande begrepp).
15 timmar sedan efter 25 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Memory - Begrepp 1 (Para ihop grundläggande begrepp).
15 timmar sedan efter 19 sekunders spelande.
Någon fick 18 missar och 42 drag på nivå 2. Memory - Begrepp 2 (Träna fler begrepp kopplade till Nobel).
16 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Ordjakt - Begrepp 1 (Hitta utvalda begrepp kring Nobel i ordbräde).
16 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick 16 missar och 34 drag på nivå 1. Memory - Begrepp 1 (Para ihop grundläggande begrepp).
16 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick 16 missar och 35 drag på nivå 1. Memory - Begrepp 1 (Para ihop grundläggande begrepp).
16 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick 25 missar och 43 drag på nivå 1. Memory - Begrepp 1 (Para ihop grundläggande begrepp).
2025-10-22 13:56 efter 2 minuters spelande.
En elev fick 3 missar på nivå 6. Gissa rätt begrepp (Nobel-begrepp utifrån ledtrådar).
2025-10-22 10:26 efter 40 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 6. Gissa rätt begrepp (Nobel-begrepp utifrån ledtrådar).
2025-10-22 10:25 efter 8 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 6. Gissa rätt begrepp (Nobel-begrepp utifrån ledtrådar).
2025-10-22 10:25 efter 12 sekunders spelande.
Annons
Träna på ord och begrepp om Alfred Nobels liv, uppfinningar och historia genom roliga och lärorika spel.
Instruktioner till Alfred Nobel
Lär dig om Alfred Nobels liv, uppfinningar och historiska betydelse. Genom minnesspel, ordjakter och frågesporter tränas läsförståelse, ordförråd och faktakunskaper. Spelen fokuserar på centrala begrepp och viktiga händelser kopplade till Alfred Nobel och hans tid. Materialet passar för den som vill arbeta med historia och teknik på ett strukturerat sätt.
1. Memory - Begrepp 1 (Para ihop grundläggande begrepp)
Memory - Nivån innehåller 30 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra), men det visas max 12 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 12 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen begränsning i antalet tillåtna missar, så det enda som räknas är att alla kortpar hittas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Memory - Begrepp 2 (Träna fler begrepp kopplade till Nobel)
Memory - Nivån innehåller 41 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra), men det visas max 15 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 15 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen begränsning i antalet tillåtna missar, så det enda som räknas är att alla kortpar hittas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Ordjakt - Begrepp 1 (Hitta utvalda begrepp kring Nobel i ordbräde)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 8 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 8-vägs raka ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Ordjakt - Begrepp 2 (Träna fler begrepp kring Nobel i ordbräde)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 10 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 8-vägs raka ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.5. Flervalsfrågor begrepp (Välj rätt begrepp bland alternativen)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.6. Gissa rätt begrepp (Nobel-begrepp utifrån ledtrådar)
Gissa ord - Nivån innehåller 22 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så smäller en ballong. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 4 ballonger tar slut har spelrundan vunnits. På sista försöket aktiveras en knapp så att spelaren kan få en ledtråd till ordet som gissas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.7. Faktafrågor Nobel (Besvara frågor om Nobels liv och arbete)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Alfred Nobel ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 7 kunskapspoäng genom att klara alla 7 nivåer.
I spelet Alfred Nobel kan du totalt få 21 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Det finns totalt 1 kommentar om detta kunskapsspel.
11 december 2024 13:52