Talmönster

Annons
1
Fortsätt mönstret
Välj nästa tal, Flervalsfrågor Svår
2
Fyll i luckan i talmönstret
Välj tal som passar bäst, Flervalsfrågor Svår
3
Identifiera mönstret
Välj rätt mönster, Flervalsfrågor
4
Enklare talmönster
Blandade uppgifter, Flervalsfrågor
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Fortsätt mönstret (Välj nästa tal).
2024-05-23 12:50 efter 15 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Fyll i luckan i talmönstret (Välj tal som passar bäst).
2024-05-23 12:11 efter 25 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Fortsätt mönstret (Välj nästa tal).
2024-05-23 12:11 efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Fortsätt mönstret (Välj nästa tal).
2024-05-23 10:46 efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Fortsätt mönstret (Välj nästa tal).
2024-05-23 10:45 efter 1 sekunds spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 1. Fortsätt mönstret (Välj nästa tal).
2024-05-23 10:39 efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Fortsätt mönstret (Välj nästa tal).
2024-05-23 10:37 efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Fortsätt mönstret (Välj nästa tal).
2024-05-23 07:16 efter 6 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 4. Enklare talmönster (Blandade uppgifter).
2024-05-22 13:21 efter 2 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 3. Identifiera mönstret (Välj rätt mönster).
2024-05-22 13:19 efter 13 minuters spelande.
Annons

Lös enkla talmönster och fundera på vilken formel som kan användas för att lösa mönstret.

Spelet Talmönster

Instruktioner till Talmönster

Eleven identifierar talmönster och lär sig talföljder. En talföljd är en följd av tal som oftast följer ett speciellt mönster. Det finns fyra olika nivåer. Börja med att lösa enkla mönster och hur de fortsätter eller fyll i vad som saknas. Identifiera sedan vilket mönstret är så att det går att räkna ut nästa element i talföljden.

1. Fortsätt mönstret (Välj nästa tal)

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 7 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Fyll i luckan i talmönstret (Välj tal som passar bäst)

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Identifiera mönstret (Välj rätt mönster)

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 5 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Enklare talmönster (Blandade uppgifter)

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Talmönster. Maximala antalet poäng (4 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 4 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Talmönster kan du totalt få 4 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Talföljder
Matematik
Algebra  7
Matematik

Ytterligare spelinformation

Ämne
Matematik
Målgrupp
Årskurs 4 - Årskurs 9
Spelskapare
Raderad användare
Uppdaterat
2021-12-05
Publicerat online
2014-03-18
Unikt id
542
Sparat av
10-20 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.3
Totalt 347
5
160
4
29
3
27
2
17
1
114

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
Det finns totalt 5 kommentarer om detta kunskapsspel.

Y
Ylva
2 februari 2024 11:48
ni måste göra det lättare. MIna elever kan inte göra dessa. Det här är för 9:orna.
Anonym
10 mars 2023 08:42
vad e detta jag fattar inget kan man förklara snälla?
W
william
25 oktober 2022 13:38
det krävs konsentation och tålamod, men jag fick guld på alla
Anonym
29 mars 2022 10:47
helt obegripligt man fattar ingenting
L
Lovisa Norbäck
9 mars 2021 09:06
Jag tycker spelet är svårt då menar jag svårt!!! Vad tycker ni???

Fler fördelar med plusmedlemskap