En elev fick alla rätt på nivå 13. Ag 1 öppna (3b uppg 31-36).
2 timmar sedan efter 28 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 12. Ag 1 öppna 60 sek (3a uppg 25-30).
2 timmar sedan efter 26 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 11. Ag 1 en extra (2b uppg 19-24).
2 timmar sedan efter 23 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 10. Ag 1 en extra (2a 2b uppg 13-18).
2 timmar sedan efter 23 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 9. Ag 1 (1b uppg 7-12).
2 timmar sedan efter 29 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 5. + Öppna utsagor (Del 1).
2 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 8. Ag1 Max 50 sek (1a uppg 1-6).
2 timmar sedan efter 20 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 8. Ag1 Max 50 sek (1a uppg 1-6).
2 timmar sedan efter 49 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 5. + Öppna utsagor (Del 1).
2 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 7. - öppna utsagor (Subtraktion).
2 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Eleven får träna på addition subtraktion med svar och tal mellan 0-10.
Instruktioner till AG 1 - Lilla plus och minus 1-10
Här får du träna på tal som liknar testerna i skolverkets Diamanttester. Målet är att kunna de utantill med flyt. De ska automatiseras så du inte behöver ta till fingrar eller andra strategier. Men i början behövs detta så klart. Utnyttja gärna tal du kan. Kan du att 3+3 =6 så blir 3+4 lätt det är en mer än sex dvs svaret är sju. Detta gör att hjärnan har något att hänga upp det på.
Jag har med TIOKOMPISAR som finns med i Ag3:1
Öppna utsagor i SUBTRAKTION finns inte heller med i Ag 1 (nivå 7)
1. Addition (+1 och +2)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 11 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Addition & subtraktion (+1/-1, +2/-2)
Lucktext - Nivån innehåller 32 lucktext, men det visas max 10 lucktexter per spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 10 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.
3. +3,+4 dubblor
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 16 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. +- Dubblor mm (Addera subtrahera)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 18 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. + Öppna utsagor (Del 1)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 28 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. + öppna utsagor (Del 2)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 20 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. - öppna utsagor (Subtraktion)
Lucktext - Nivån innehåller 26 lucktext, men det visas max 10 lucktexter per spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 10 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.
8. Ag1 Max 50 sek (1a uppg 1-6)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 50 sekunder (50 sekunder). När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
9. Ag 1 (1b uppg 7-12)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 50 sekunder (50 sekunder). När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
10. Ag 1 en extra (2a 2b uppg 13-18)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 7 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 55 sekunder (55 sekunder). När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
11. Ag 1 en extra (2b uppg 19-24)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 7 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 55 sekunder (55 sekunder). När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
12. Ag 1 öppna 60 sek (3a uppg 25-30)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 60 sekunder (60 sekunder). När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
13. Ag 1 öppna (3b uppg 31-36)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 60 sekunder (60 sekunder). När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i AG 1 - Lilla plus och minus 1-10 ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 13 kunskapspoäng genom att klara alla 13 nivåer.
I spelet AG 1 - Lilla plus och minus 1-10 kan du totalt få 39 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.