Senaste händelserna i detta spel
En elev fick alla rätt på nivå 3. Symboler och platser.
11 timmar sedan efter 58 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Symboler och platser.
11 timmar sedan efter 27 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Symboler och platser.
11 timmar sedan efter 4 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Symboler och platser.
11 timmar sedan efter 34 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Symboler och platser.
11 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 3. Symboler och platser.
11 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 3. Symboler och platser.
11 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Symboler och platser.
11 timmar sedan efter 59 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Symboler och platser.
11 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Symboler och platser.
11 timmar sedan efter 34 sekunders spelande.
Här kan man testa sina kunskaper om kristendom, judendom och Islam.
Instruktioner till Abrahamitiska världsreligionerna
Här kan eleverna träna på att känna igen och beskriva några grundläggande ritualer, levnadsregler, högtider och annat inom de tre abrahamitiska världsreligionerna.
1. Högtider
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 8 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Högtider/ceremonier
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Symboler och platser
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Mat- och levnadsregler
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.5. Böner och byggnader
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.6. Grundläggande
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.7. Avancerat
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.8. Begreppsbräde
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 10 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas med dolda bokstäver bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 3,5 minuter (210 sekunder). Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.9. Memory
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Abrahamitiska världsreligionerna ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 9 kunskapspoäng genom att klara alla 9 nivåer.
I spelet Abrahamitiska världsreligionerna kan du totalt få 27 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Mer från spelskaparen
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Det finns totalt 14 kommentarer om detta kunskapsspel.
A
11 februari 2025 10:56
11 november 2024 10:53
T
22 januari 2024 08:38
E
17 maj 2023 12:49
J
6 februari 2023 11:43
23 maj 2022 14:17
18 februari 2022 10:53
V
3 februari 2022 14:30
R
20 oktober 2021 09:12
O
12 mars 2021 11:36
O
20 januari 2020 19:40
7 mars 2019 17:16
J
28 maj 2018 10:44
A
18 maj 2018 11:23