En elev fick
alla rätt på nivå
5. Judiska begrepp (Flerval).
7 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå
4. Kristendomen (Fritext).
13 timmar sedan efter 11 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
5. Judiska begrepp (Flerval).
13 timmar sedan efter 32 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
5. Judiska begrepp (Flerval).
13 timmar sedan efter 36 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
3. Kristna begrepp (Flerval).
13 timmar sedan efter 38 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
3. Kristna begrepp (Flerval).
13 timmar sedan efter 28 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
2. Islam (Fritext).
13 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå
3. Kristna begrepp (Flerval).
13 timmar sedan efter 16 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
2. Islam (Fritext).
13 timmar sedan efter 37 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
2. Islam (Fritext).
13 timmar sedan efter 58 sekunders spelande.
Öva på begrepp och högtider inom islam, kristendomen och judendomen.
Instruktioner till Abrahams religioner
Begreppsträning samt förståelse kring spridningen av de tre abrahamitiska religionerna.
Kunna namnge viktiga högtider i de tre religionerna.
1. Islamska begrepp (Flerval)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 16 frågor (varav 3 har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Islam (Fritext)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Kristna begrepp (Flerval)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 17 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Kristendomen (Fritext)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 13 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Judiska begrepp (Flerval)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 15 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Judendomen (Fritext)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Abrahams religioner. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Abrahams religioner kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer