Lag och rätt: Från brott till rättegång

Annons
1
Viktiga begrepp
Flervalsfrågor
2
Gissa begreppet
Gissa ord
3
Fördjupning
Flervalsfrågor
4
Sök viktiga begrepp
Ordsök, Bokstavsbräde
5
Fyll i luckorna
Till och med rättegång, Lucktext Svår
6
Fyll i luckorna
Efter rättegången, Lucktext Svår
7
Memory med begrepp
Annons
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon fick 4 missar på nivå 2. Gissa begreppet.
2024-06-11 09:15 efter 5 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Viktiga begrepp.
2024-06-11 09:10 efter 12 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 5. Fyll i luckorna (Till och med rättegång).
2024-06-09 20:55 efter 15 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Fördjupning (Flervalsfrågor).
2024-06-09 19:18 efter 16 sekunders spelande.
En elev fick 27 drag på nivå 7. Memory med begrepp.
2024-06-05 13:31 efter 6 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 6. Fyll i luckorna (Efter rättegången).
2024-06-05 13:25 efter 57 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 6. Fyll i luckorna (Efter rättegången).
2024-06-05 13:24 efter 1 minuts spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 5. Fyll i luckorna (Till och med rättegång).
2024-06-05 13:23 efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 5. Fyll i luckorna (Till och med rättegång).
2024-06-05 13:21 efter 2 minuters spelande.
En elev fick ut alla orden på nivå 4. Sök viktiga begrepp (Ordsök).
2024-06-05 13:19 efter 3 minuters spelande.

Spelet fokuserar på viktiga begrepp som rör en rättegång i Sverige.

Spelet Lag och rätt: Från brott till rättegång

Instruktioner till Lag och rätt: Från brott till rättegång

I spelet får du träna på begrepp inom svenska rättsväsendet och förstå arbetet som polisen gör som leder upp till en rättegång samt vad åklagarnas roll är.

1. Viktiga begrepp

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Gissa begreppet

Gissa ordGissa ord - Nivån innehåller 4 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så smäller en ballong. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 5 ballonger tar slut har spelrundan vunnits. På sista försöket aktiveras en knapp så att spelaren kan få en ledtråd till ordet som gissas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Fördjupning (Flervalsfrågor)

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Sök viktiga begrepp (Ordsök)

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 11 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

5. Fyll i luckorna (Till och med rättegång)

LucktextLucktext - Nivån innehåller 1 lucktext. I spelet får eleven 1 uppgift med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 4 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

6. Fyll i luckorna (Efter rättegången)

LucktextLucktext - Nivån innehåller 1 lucktext. I spelet får eleven 1 uppgift med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

7. Memory med begrepp

MemoryMemory - Nivån innehåller 12 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 12 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Lag och rätt: Från brott till rättegång. Maximala antalet poäng (7 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 7 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Lag och rätt: Från brott till rättegång kan du totalt få 7 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Lag och rätt i Sverige
Samhällskunskap
Våra lagar och regler
Samhällskunskap
Lagar och regler
Samhällskunskap
Lag och rätt - begrepp
Samhällskunskap
Samhället, lagar och regler
Samhällskunskap
Lag och rätt
Samhällskunskap
Straff och brott
Samhällskunskap
Brott och straff i Sverige
Samhällskunskap

Ytterligare spelinformation

Ämne
Samhällskunskap
Målgrupp
Årskurs 5 - Årskurs 7
Spelskapare
Raderad användare
Uppdaterat
2023-06-09
Publicerat online
2021-09-26
Unikt id
14057
Sparat av
5-10 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4
Totalt 164
5
109
4
12
3
6
2
7
1
30

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!

Fler fördelar med plusmedlemskap