Någon hade problem på nivå
1. Hitta orden i brädet.
4 timmar sedan efter 52 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Hitta orden i brädet.
8 timmar sedan efter 4 sekunders spelande.
Någon fick
30 drag på nivå
5. Rättegång - begrepp.
9 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
3. Vilket alternativ stämmer.
9 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick
5 drag på nivå
2. Hitta orden i memoryt.
9 timmar sedan efter 20 sekunders spelande.
Någon fick
ut alla orden på nivå
1. Hitta orden i brädet.
9 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Hitta orden i brädet.
9 timmar sedan efter 2 sekunders spelande.
Någon fick
ut alla orden på nivå
1. Hitta orden i brädet.
9 timmar sedan efter 5 minuters spelande.
Någon fick
4 drag på nivå
2. Hitta orden i memoryt.
10 timmar sedan efter 15 sekunders spelande.
Någon fick
ut alla orden på nivå
1. Hitta orden i brädet.
10 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Kunskaper om olika brott i Sverige och vilka påföljder de får.
Instruktioner till Straff och brott
Träna kunskaperna om lag och rätt i Sverige. Träna på olika sätt genom memory, flervalsalternativ m.m.
1. Hitta orden i brädet
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 10 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Hitta orden i memoryt
Memory - Nivån innehåller 13 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra), men det visas max 3 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 3 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Vilket alternativ stämmer
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 13 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Skriv orden
Lucktext - Nivån innehåller 12 lucktext, men det visas max 10 lucktexter per spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 10 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken
? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.
5. Rättegång - begrepp
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Rättegång - vad passar
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Straff och brott. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Straff och brott kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer