Någon hade problem på nivå
1. Hur vi bor (Välj).
2 timmar sedan efter 6 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
1. Hur vi bor (Välj).
23 timmar sedan efter 17 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Hur vi bor (Välj).
2023-11-30 10:16 efter 48 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Hur vi bor (Välj).
2023-11-30 09:54 efter 4 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Hur vi bor (Välj).
2023-11-30 09:50 efter 2 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Hur vi bor (Skriv).
2023-11-30 09:50 efter 1 minuts spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Hur vi bor (Välj).
2023-11-30 09:49 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Hur vi bor (Välj).
2023-11-30 09:47 efter 21 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Hur vi bor (Välj).
2023-11-29 18:22 efter 56 sekunders spelande.
En elev fick
72 drag på nivå
5. Para ihop i memory (Hustyp till uppläsning).
2023-11-29 16:37 efter 6 minuters spelande.
Hur vi bor och vad de olika husen heter på svenska.
Instruktioner till Bostäder
Hur bor vi och vad heter de olika husen på svenska? Här tränar man på sitt ordförråd och får fler ord att använda. Bygger på det första temat i ett Skepp kommer lastat bildordbok, men med egna bilder. nedladdade från creative commons.
Spelet hjälper till att bygga elevens svenska ordförråd och förstå orden.
1. Hur vi bor (Välj)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 22 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Hur vi bor (Skriv)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 22 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 4 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Bostadstyper (Ordsök)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 21 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som krökta ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Para ihop i memory (Hustyp till text)
Memory - Nivån innehåller 22 par (bestående av ord som paras ihop med bilder), men det visas max 18 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 18 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Para ihop i memory (Hustyp till uppläsning)
Memory - Nivån innehåller 22 par (bestående av ord som paras ihop med bilder), men det visas max 18 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 18 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Lista ut vilken hustyp (6 gissningar)
Mastermind - Nivån innehåller 21 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Elevens mål är att lösa kodordet på maximalt
6 gissningar. För varje gissning får eleven veta om bokstaven ingår i ordet (
gul), om den också är på rätt plats (
grön) eller om den inte ingår alls (
grå). Orden spelaren gissar behöver inte vara ord som existerar i någon ordbok. De hittade (
gröna) bokstäverna måste användas i nästa gissning, vilket gör det lite svårare. Klarar spelaren att lösa ordkoden och får fram det gömda ordet innan de 6 gissningarna tar slut har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Länka ihop (Bild med boendeform)
Länka ihop - Nivån innehåller 22 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Bostäder. Maximala antalet poäng (7 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 7 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Bostäder kan du totalt få 7 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer