Senaste händelserna i detta spel
Vi böjer det reflexiva spanska verbet LLAMAR med personliga pronomen. Lär dig att presentera dig själv och fråga andra vad de heter på spanska.
Instruktioner till Verbet LLAMAR (att heta och presentera sig)
Öva upp din spanska genom att fylla i rätt böjning av verbet för rätt pronomen. Kom ihåg att yo *ME* llamo, tu *TE* llamas, el/ella *SE* llama
LLAMAR (att heta/att kalla sig)
Jag heter = Yo *me* llamo
Du heter = Tú *te* llamas
Han heter = El *se* llama
Hon heter = Ella *se* llama
Den heter = *Se* llama (ex. mi perro se llama)
Verbet llamar betyder att kalla eller heta och är ett av de första och viktigaste verben att lära sig på spanska. Det används tillsammans med reflexiva pronomen för att presentera sig själv och fråga andra vad de heter. I detta spel övar du både verbböjningen och hur reflexiva pronomen fungerar i spanskan.
Reflexiva verb i spanskan kännetecknas av att de används tillsammans med reflexiva pronomen (me, te, se). När du säger "jag heter" på spanska använder du konstruktionen "yo me llamo" där "me" är det reflexiva pronomenet som visar att handlingen riktar sig mot dig själv. På samma sätt säger du "tú te llamas" (du heter) och "él/ella se llama" (han/hon heter).
Detta spel hjälper dig att automatisera användningen av llamar i olika kontexter – från grundläggande presentationer till att beskriva vad familjemedlemmar och husdjur heter. Genom att öva i olika format befäster du både skriftlig och muntlig behärskning av denna viktiga språkstruktur. Spelet passar både för nybörjare som lär sig sina första spanska fraser och för dem som behöver repetera och befästa sina kunskaper.
1. Böjning av llamar (Välj rätt böjning)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på spanska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Böjning av llamar (Länka ihop svenska och spanska)
Länka ihop - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 9 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på spanska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Böjning av llamar (Memory med svenska och spanska)
Memory - Nivån innehåller 9 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord), men det visas max 8 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 8 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen begränsning i antalet tillåtna missar, så det enda som räknas är att alla kortpar hittas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Böjning av llamar (Fyll i rätt form av llamar i lucktexter)
Lucktext - Nivån innehåller 10 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 10 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på spanska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.5. Översätt meningarna med llamar (Skrivövning från svenska till spanska)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.