Senaste händelserna i detta spel
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Hitta växtnamnen.
15 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Länka ihop växtnamn till bild.
17 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Välj rätt växt.
17 timmar sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 5. Stava växtnamnen.
17 timmar sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Hitta växtnamnen.
17 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
En elev fick 66 missar och 88 drag på nivå 4. Växtmemory (Växtnamn till bild).
18 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 4. Växtmemory (Växtnamn till bild).
19 timmar sedan efter 5 sekunders spelande.
Någon fick 11 missar och 36 drag på nivå 4. Växtmemory (Växtnamn till bild).
19 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. Länka ihop växtnamn till bild.
20 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Välj rätt växt.
20 timmar sedan efter 43 sekunders spelande.
Annons
Här får du öva på vanliga växter som växer i Sverige.
Instruktioner till Växter i närmiljön
Här får du öva på några vanliga svenska växter. Du tränar på att känna igen dem och du får även öva på att stava orden.
1. Hitta växtnamnen
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 16 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla sökta orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Välj rätt växt
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 16 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren två svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Länka ihop växtnamn till bild
Länka ihop - Nivån innehåller 16 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Växtmemory (Växtnamn till bild)
Memory - Nivån innehåller 16 par (bestående av ord som paras ihop med bilder), men det visas max 15 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 15 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.5. Stava växtnamnen
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 16 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Växter i närmiljön ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 5 kunskapspoäng genom att klara alla 5 nivåer.
I spelet Växter i närmiljön kan du totalt få 15 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Det finns totalt 4 kommentarer om detta kunskapsspel.
S
25 september 2024 09:46
3 september 2024 10:52
12 mars 2019 13:28
J
11 maj 2016 13:37