Någon fick
25 drag på nivå
5. Talmemory (Engelska - svenska).
9 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick
1 miss på nivå
4. Vilket tal?.
9 timmar sedan efter 14 sekunders spelande.
Någon fick
2 missar på nivå
4. Vilket tal?.
9 timmar sedan efter 30 sekunders spelande.
Någon fick
3 missar på nivå
4. Vilket tal?.
9 timmar sedan efter 26 sekunders spelande.
Någon fick
3 missar på nivå
4. Vilket tal?.
9 timmar sedan efter 27 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
4. Vilket tal?.
9 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
4. Vilket tal?.
9 timmar sedan efter 0 sekunders spelande.
Någon fick
3 missar på nivå
4. Vilket tal?.
9 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick
1 miss på nivå
4. Vilket tal?.
9 timmar sedan efter 42 sekunders spelande.
Någon fick
1 miss på nivå
4. Vilket tal?.
9 timmar sedan efter 24 sekunders spelande.
Öva på engelska tal och engelska siffror genom att både skriva och läsa på engelska.
Instruktioner till Tal och siffror
Detta är ett pedagogiskt spel utformat för skolbarn. Spelaren får möjlighet att förbättra sina kunskaper i engelska tal och siffror genom att både skriva och läsa på engelska.
Spelet innehåller olika interaktiva övningar och utmaningar som är anpassade efter spelarens kunskapsnivå. Genom att utföra uppgifterna får spelaren möjlighet att praktisera att lyssna och skriva engelska tal och siffror på ett roligt och interaktivt sätt.
En del av uppgifterna kan innebära att spelaren lyssnar på en talad siffra eller ett tal och sedan hittar den rätta siffran/talet i engelsk text. Detta hjälper till att förbättra förmågan att höra och tolka engelska tal och siffror. Andra övningar kan involvera att spelaren läser en skriven siffra eller ett tal högt för att förbättra uttalandet och läsförståelsen.
1. Hitta engelska siffran
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 6 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har endast ett försök på sig per bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Talet före och efter
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 15 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Hitta talet
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 10 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Vilket tal?
Gissa ord - Nivån innehåller 10 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så smäller en ballong. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 5 ballonger tar slut har spelrundan vunnits. På sista försöket aktiveras en knapp så att spelaren kan få en ledtråd till ordet som gissas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Talmemory (Engelska - svenska)
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Talmemory (Engelska - uppläst engelska)
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Tal och siffror. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Tal och siffror kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer