En elev fick
alla rätt på nivå
5. Från 5 • 3 till 16 • 3 (Blandat).
5 timmar sedan efter 5 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
5. Från 5 • 3 till 16 • 3 (Blandat).
5 timmar sedan efter 8 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
5. Från 5 • 3 till 16 • 3 (Blandat).
5 timmar sedan efter 7 minuters spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
1. Från 1 • 3 till 8 • 3.
6 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
5. Från 5 • 3 till 16 • 3 (Blandat).
6 timmar sedan efter 35 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå
5. Från 5 • 3 till 16 • 3 (Blandat).
6 timmar sedan efter 57 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
4. Från 1 • 3 till 12 • 3 (Blandat).
6 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
4. Från 1 • 3 till 12 • 3 (Blandat).
6 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
4. Från 1 • 3 till 12 • 3 (Blandat).
6 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
3. Från 9 • 3 till 16 • 3.
6 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Spel om 3:ans multiplikationstabell upp till 3 • 16.
Instruktioner till Matteglosor 3:ans tabell
Öva på 3:ans tabell, både multiplikation och division, upp till 3 • 16, respektive 48 / 3. Genom att lära dig så många som möjligt av tabellerna utantill, kommer du att bli både snabbare och säkrare i huvudräkning.
De tabeller där den ena faktorn är ett primtal, kommer du att ha särskild nytta av, till exempel när du räknar med division och bråk.
1. Från 1 • 3 till 8 • 3
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 8 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig på varje bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Från 5 • 3 till 12 • 3
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 8 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig på varje bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Från 9 • 3 till 16 • 3
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 8 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig på varje bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Från 1 • 3 till 12 • 3 (Blandat)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 2 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Från 5 • 3 till 16 • 3 (Blandat)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 2 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Upp till 16 • 3 (Blandat)
Memory - Nivån innehåller 16 par (bestående av bilder som paras ihop med andra bilder), men det visas max 15 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 15 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Från 3 / 3 till 24 / 3
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 8 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig på varje bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
8. Från 15 / 3 till 36 / 3
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 8 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig på varje bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
9. Från 27 / 3 till 48 / 3
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 8 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig på varje bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
10. Från 3 / 3 till 36 / 3 (Blandat)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 2 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
11. Från15 / 3 till 48 / 3 (Blandat)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 2 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
12. Upp till 48 / 3 (Blandat)
Memory - Nivån innehåller 16 par (bestående av bilder som paras ihop med andra bilder), men det visas max 15 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 15 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Matteglosor 3:ans tabell. Maximala antalet poäng (12 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 12 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Matteglosor 3:ans tabell kan du totalt få 12 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer