AG 3 Diamant - Tiotalsövergång 2-18

Annons
1
0 av 10 klarat
10
5
2
1
1A och 1B 60 sek
tiokompisar, Frågor med fritextsvar
2
0 av 10 klarat
10
5
2
1
2A och 2B 80 sek
+9, Frågor med fritextsvar
3
0 av 10 klarat
10
5
2
1
3A och 3B
+8, Frågor med fritextsvar
4
0 av 10 klarat
10
5
2
1
4A och 4B
dubblor, Frågor med fritextsvar

Spela mer fokuserat?

Upptäck fördelarna med plusmedlemskap.Jämför medlemskap
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

En elev fick alla rätt på nivå 3. 3A och 3B (+8).
3 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 2. 2A och 2B 80 sek (+9).
9 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. 2A och 2B 80 sek (+9).
9 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. 3A och 3B (+8).
9 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. 1A och 1B 60 sek (tiokompisar).
9 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 4. 4A och 4B (dubblor).
9 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. 3A och 3B (+8).
9 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 4. 4A och 4B (dubblor).
9 timmar sedan efter 55 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. 1A och 1B 60 sek (tiokompisar).
9 timmar sedan efter 2 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. 1A och 1B 60 sek (tiokompisar).
9 timmar sedan efter 56 sekunders spelande.
Annons

Träna på tal som liknar AG 3: Addition och Subtraktion inom talområdet 10–19 med tiotalsövergång.

Spelet AG 3 Diamant - Tiotalsövergång 2-18

Instruktioner till AG 3 Diamant - Tiotalsövergång 2-18

Du får träna på stora additions- subtraktionstabellerna där talen eller svaret är mellan 1-20. Det är uppgifter med tiotalsövergång, dvs tal som 8+8 eller 15-8

Detta är liknande uppgifter som finns i skolverkets diagnosmaterial DIAMANTEN Ag3.

Målet är att du ska kunna additionstabellerna och subtraktionstabellerna utantill. Om jag säger 2+2 så kan du detta med en gång, så ska det vara med flera tal. Det vill säga att de ska vara atomatiserade.

Men innan du kan detta är det bra att hitta smarta strategier. Låt denna kunskap bli säker innan du tränar upp hastigheten.

Upp till tio. 9+5 dela upp femman 9+(1+4). Nu kan du tänka (9+1)+5=15. Likadant kan du tänka med +8 tex. 8+5=8+2+3=13 10

Dubblorna. Du kanske kan 6+6, 7+7, 8+8, 9+9 utantill. Tänk då så här. 6+7 dela upp sjuan 6+(6+1). Nukanske du ser att det blir (6+6)+1=13

12

I skolverkets test är det 48 uppgifter som bör klaras på 3-4 minuter. Om du testar dessa tal på lappar där du bara säger svaret, ska varje tal ta max tre sekunder. (Enligt Bently) På diamnttestet får du 5 sekunder för varje tal. I vår kommun ska du klara Ag2 på vårterminen i åk 3. Du ska då kunna det med flyt.

Vill du sätta tidsgräns så kanske 80 sek (till 10 uppgifter) blir samma som skolverkets tid då du ska knappa in uppgiftern? (som vuxen tog det ca 60 sek för 10 uppgifter när jag tog det lugnt) Kanske 1 a och 1b tiokompisarna behöver gå snabbare.

Vet inte hur skillnaden blir i tid digitalt än att skriva för hand. På nivå 1-4 så slumpas ju uppgifterna mellan de olika delarna 1A och 1B osv och det finns ca 20 uppgifter den väljer mellan. Du måste också vara uppmärksam om det är - eller +.

Viktigaste är att du känner att du har en tankestrategi på uppgifterna, sen tränar du på flytet.

1. 1A och 1B 60 sek (tiokompisar)

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 24 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. 2A och 2B 80 sek (+9)

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 24 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. 3A och 3B (+8)

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 23 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. 4A och 4B (dubblor)

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 24 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng och medaljer

Varje avklarad spelnivå i AG 3 Diamant - Tiotalsövergång 2-18 ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 4 kunskapspoäng genom att klara alla 4 nivåer.
I spelet AG 3 Diamant - Tiotalsövergång 2-18 kan du totalt få 12 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
  • Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
  • Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
  • Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.

Ytterligare spelinformation

Ämne
Matematik
Målgrupp
Årskurs 2 - Årskurs 5
Spelskapare
Raderad användare
Senast uppdaterat
2023-10-10
Publicerat online
2017-04-23
Unikt id
6626
Sparat av
10-20 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.6
Totalt 2 030
5
1 063
4
183
3
159
2
118
1
507

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)

Ett tips: Dela dina tankar om spelet på ett konstruktivt sätt. Alla kommentarer granskas innan publicering. Regler för kommentarer
Omdöme:
  
Det finns totalt 4 kommentarer om detta kunskapsspel.

E
Ebbe Handberg
7 februari 2025 10:40
Ni har rolig matte och lagom svår matte jag älskar det
N
Noomi fjärem
5 februari 2025 12:49
Det är kul och man lär sig mkt
A
Alwe Franzén
20 september 2024 09:19
Ni är bäst ni är bara bäst ni. Kan allt
Anonym
8 oktober 2021 11:20
det är ett bra sätt att få till ett svar om det blir lite fel
Fler fördelar som plusmedlem