Ord och begrepp - "Sy en fåll"

Annons
1
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Vilket är rätt?
Flervalsfrågor Lite svår
2
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Länka ihop
Lite svår
3
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Skriv svaret, svår
Frågor med fritextsvar Ganska svår

Spela mer fokuserat?

Upptäck fördelarna med plusmedlemskap.Jämför medlemskap
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon fick alla rätt på nivå 1. Vilket är rätt? (Flervalsfrågor).
2025-10-23 13:43 efter 9 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Vilket är rätt? (Flervalsfrågor).
2025-10-23 13:34 efter 16 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Vilket är rätt? (Flervalsfrågor).
2025-10-23 13:18 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Vilket är rätt? (Flervalsfrågor).
2025-10-23 13:14 efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Vilket är rätt? (Flervalsfrågor).
2025-10-23 13:12 efter 41 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Vilket är rätt? (Flervalsfrågor).
2025-10-16 17:21 efter 6 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. Skriv svaret, svår.
2025-10-16 11:12 efter 18 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Länka ihop.
2025-10-16 10:53 efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Vilket är rätt? (Flervalsfrågor).
2025-10-16 10:48 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Vilket är rätt? (Flervalsfrågor).
2025-10-16 10:05 efter 43 sekunders spelande.
Annons

Ord och begrepp om hur man sicksackar och syr en fåll.

Spelet Ord och begrepp - "Sy en fåll"

Instruktioner till Ord och begrepp - "Sy en fåll"

Eleven övar på specifika ord och begrepp som är centrala för att förstå instruktionerna om hur man sicksackar och syr en fåll med symaskin. Dessa språkliga färdigheter är viktiga eftersom de hjälper eleven att tolka och följa beskrivningarna korrekt för att lyckas med de praktiska momenten vid symaskinen. Här får eleven bekanta sig med terminologin, såsom olika stygninställningar och tekniska termer kopplade till sömnad. Detta leder i sin tur till ett bättre resultat för eleven vid symaskinen.

1. Vilket är rätt? (Flervalsfrågor)

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 15 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Länka ihop

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 17 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Skriv svaret, svår

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 17 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng och medaljer

Varje avklarad spelnivå i Ord och begrepp - "Sy en fåll" ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 3 kunskapspoäng genom att klara alla 3 nivåer.
I spelet Ord och begrepp - "Sy en fåll" kan du totalt få 9 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
  • Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
  • Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
  • Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.

Liknande spel

Ytterligare spelinformation

Ämne
Slöjd
Målgrupp
Årskurs 4 - Årskurs 9
Spelskapare
Raderad användare
Senast uppdaterat
2024-08-26
Publicerat online
2023-01-27
Unikt id
16516
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

2.2
Totalt 5
5
1
4
0
3
1
2
0
1
3

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)

Ett tips: Dela dina tankar om spelet på ett konstruktivt sätt. Alla kommentarer granskas innan publicering. Regler för kommentarer
Omdöme:
  
Det finns totalt 1 kommentar om detta kunskapsspel.

N
Nora
8 april 2024 13:49
Det är att jätte bra spel, man kan lära sig massor av saker här. Jag tycker att den spelet är bra. Och jag vill helst att du spelar den, och om du har spelat den så vad tycker DU om den, var den bra som jag sa? skriv i kommentarerna snälla vad du tycker om spelet OM du har spelat den.
Annons
Mest spelade
  1. Halloween-spel
    Engelska
  2. Hänga gubbe
    Svenska
  3. Kodord
    Svenska
  4. Halloween
    Samhällskunskap
Fler fördelar som plusmedlem