År 5 brickan

Annons
1
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Verktygsnamn
Flervalsfrågor Lite svår
2
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Memory slöjdbegrepp
3
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Fyll i luckorna slöjdbegrepp
Lucktext Ganska svår
4
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Vad används verktyget till?
Flervalsfrågor

Spela mer fokuserat?

Upptäck fördelarna med plusmedlemskap.Jämför medlemskap
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 4. Vad används verktyget till?.
2025-10-21 09:58 efter 1 minuts spelande.
Någon fick 11 missar och 26 drag på nivå 2. Memory slöjdbegrepp.
2025-10-21 09:57 efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Fyll i luckorna slöjdbegrepp.
2025-10-21 09:54 efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Verktygsnamn.
2025-10-21 09:52 efter 2 minuters spelande.
En elev fick 32 missar och 46 drag på nivå 2. Memory slöjdbegrepp.
2025-10-21 09:16 efter 6 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Fyll i luckorna slöjdbegrepp.
2025-10-21 09:09 efter 19 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Memory slöjdbegrepp.
2025-10-21 09:09 efter 4 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Verktygsnamn.
2025-10-21 09:04 efter 7 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Verktygsnamn.
2025-10-21 08:54 efter 60 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Verktygsnamn.
2025-10-20 12:12 efter 3 sekunders spelande.
Annons

Öva på begrepp som har med arbetsområde brickan att göra.

Spelet År 5 brickan

Instruktioner till År 5 brickan

I detta spel övar du på begrepp som handlar om arbetsområdet brickan. Du kan också använda det för att testa av om du kan begrepp i arbetsområdet brickan.

1. Verktygsnamn

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Memory slöjdbegrepp

MemoryMemory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Fyll i luckorna slöjdbegrepp

LucktextLucktext - Nivån innehåller 10 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 10 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

4. Vad används verktyget till?

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 5 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng och medaljer

Varje avklarad spelnivå i År 5 brickan ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 4 kunskapspoäng genom att klara alla 4 nivåer.
I spelet År 5 brickan kan du totalt få 12 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
  • Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
  • Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
  • Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.

Mer från spelskaparen

I slöjdsalen
Slöjd
3,6
Slöjd år 4
Slöjd
3,6

Ytterligare spelinformation

Ämne
Slöjd
Målgrupp
Årskurs 4 - Årskurs 6
Spelskapare
Användaren Leif Blomqvist
Senast uppdaterat
2020-09-03
Publicerat online
2020-09-03
Unikt id
11782
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.8
Totalt 143
5
84
4
14
3
8
2
9
1
28

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)

Ett tips: Dela dina tankar om spelet på ett konstruktivt sätt. Alla kommentarer granskas innan publicering. Regler för kommentarer
Omdöme:
  
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!
Annons
Mest spelade
  1. Halloween-spel
    Engelska
  2. Hänga gubbe
    Svenska
  3. Kodord
    Svenska
  4. Halloween
    Samhällskunskap
Fler fördelar som plusmedlem