Annons

Sömnad på symaskin

1
Bild och text
Flervalsfrågor Svår
2
Egen text
Frågor med fritextsvar Svår
3
Para ihop
Memory
4
Sätt in rätt ord
Lite svår, Lucktext Svår
5
Bild med bild
Svårt memory Svår
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Bild och text.
18 timmar sedan efter 2 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Bild och text.
18 timmar sedan efter 5 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Para ihop (Memory).
18 timmar sedan efter 9 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Sätt in rätt ord (Lite svår).
18 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Bild och text.
18 timmar sedan efter 7 sekunders spelande.
Någon fick 47 drag på nivå 5. Bild med bild (Svårt memory).
18 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Bild och text.
19 timmar sedan efter 44 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Bild och text.
19 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Bild och text.
19 timmar sedan efter 12 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Bild och text.
19 timmar sedan efter 12 sekunders spelande.

Här tränar du på ord och begrepp som har med arbetsområdet maskinsömnad att göra.

Spelet Sömnad på symaskin

Instruktioner till Sömnad på symaskin

Här tränar du på ord och begrepp som har med maskinsömnad att göra.

Det kan vara vad olika redskap/verktyg eller maskiner heter.

Vilka redskap du behöver till vad. Vad delar på symaskinen heter.

1. Bild och text

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 16 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Egen text

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 15 frågor (varav alla har bild), men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Para ihop (Memory)

MemoryMemory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Sätt in rätt ord (Lite svår)

LucktextLucktext - Nivån innehåller 4 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 4 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

5. Bild med bild (Svårt memory)

MemoryMemory - Nivån innehåller 10 par (bestående av bilder som paras ihop med andra bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Sömnad på symaskin. Maximala antalet poäng (5 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 5 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Sömnad på symaskin kan du totalt få 5 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Annons

Mer från spelskaparen

Ytterligare spelinformation

Ämne
Slöjd
Målgrupp
Årskurs 3 - Årskurs 6
Övar
Ord Begrepp Maskinsömnad Symaskin
Spelskapare
En användare (id 80289)
Uppdaterat
2023-03-16
Publicerat online
2023-03-16
Unikt id
7653
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4,7
Totalt 3
5
2
4
1
3
0
2
0
1
0

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer


(Visas inte - endast för svar)
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!

Fler fördelar med plusmedlemskap