Någon fick
62 drag på nivå
5. Para ihop blomdelar.
8 minuter sedan efter 29 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
4. Lucktext (Blommans anatomi).
10 minuter sedan efter 29 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Välj del utifrån beskrivning.
10 minuter sedan efter 53 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
5. Para ihop blomdelar.
10 minuter sedan efter 30 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Välj del utifrån beskrivning.
11 minuter sedan efter 58 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Blommans delar (Vilken del är markerad? välj).
12 minuter sedan efter 53 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Markera blommans delar.
12 minuter sedan efter 38 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
6. Blommans delar (Vilken del är markerad? skriv).
13 minuter sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Blommans delar (Vilken del är markerad? välj).
13 minuter sedan efter 25 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
5. Para ihop blomdelar.
14 minuter sedan efter 25 minuters spelande.
Öva på blommans anatomi samt dess delars funktioner.
Instruktioner till Blommans delar
Här får du träna på en blommas anatomi och vad de olika delarna har för funktion.
Begrepp som tränas: Rot, stjälk, blad, foderblad, kronblad, ståndare, pistill, pollen, nektar, pollinering, fröämne, frö
1. Markera blommans delar
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 7 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje bildfråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 3 försök på sig varje fråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på
svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Blommans delar (Vilken del är markerad? välj)
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 7 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje bildfråga besvaras genom att välja rätt alternativ som hör ihop med den blinkande markören i bilden. Endast ett av alternativen är rätt. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på
svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Välj del utifrån beskrivning
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 7 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 2 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på
svenska. Svaren har talsyntes på
svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Lucktext (Blommans anatomi)
Lucktext - Nivån innehåller 7 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 7 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken
? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på
svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.
5. Para ihop blomdelar
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Blommans delar (Vilken del är markerad? skriv)
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 7 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje bildfråga besvaras genom att skriva rätt svar som passar den blinkande markören i bilden. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på
svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Blommans delar. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Blommans delar kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer